Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu zapraszamy  do Krainy Muzyki. Muzyka towarzyszy nam przez całe życie. Pomaga zrozumieć świat, ludzkie emocje, wspomaga rozwój mowy, rozwija myślenie. 

Poniżej przedstawiamy propozycje różnych ćwiczen i zabaw, które mogą Państwo wykorzystać w zabawie z dziećmi.

Pozdrawiamy - Elżbieta Ożóg, Agnieszka Popis, Sylwia Domańska

Aktywność umysłowa

1. Najlepszy instrument - słuchanie wiersza W. Próchniewicza

Rodzic zaprasza dziecko do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.

Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie I zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel

Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem: Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem? Czy każdy z nas ma taki instrument? W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać? Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? W czym jest podobny? Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytania, Rodzic może przeczytać odpowiedni fragment wiersza jeszcze raz.

2. Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Hałasowanie”

Rodzic przygotowuje dziecko do słuchania utworu: Nadstaw, proszę, uszu (gest dotykania uszu) i uspokój usta (gest dotykania ust). Podczas słuchania opowiadania o przygodach bliźniaków Kuby i Buby postaraj się zapamiętać, dokąd poszli tym razem i co się wydarzyło.

Hałasowanie Grzegorz Kasdepke

Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bar¬dzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to w muzeum! – Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum. Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrza¬ła się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho. – Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!… Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy. – Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny… – Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia. – To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba. Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.

R. prowadzi rozmowę z dzieckiem: Czy zapamiętałeś, dokąd wybrali się Kuba i Buba? Kto im towarzyszył? Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił? Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach? Dlaczego? Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytanie, R. może przeczytać raz jeszcze odpowiedni fragment tekstu.

„Układam sylaby” – zabawa językowa R. prosi dziecko o wyszukanie liter H, h oraz samogłosek (o, a, i, e, u, y) i zaprasza do zabawy: Za chwilę będę mówić różne słowa, które rozpoczynają się głoską h. Waszym zadaniem będzie ułożenie pierwszej sylaby, którą usłyszycie w tych słowach. Układajcie sylaby jedna pod drugą, aby można było łatwo sprawdzić poprawność wykonania zadania. Przykładowe słowa: hamak, haki, huba, Helena, hipopotam, huragan, hycel.

 szablony liter

Aktywność muzyczna

„Walc kwiatów” – taniec ze wstążkami według pomysłów dzieci do utworu Piotra Czajkowskiego Walc kwiatów.

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc 

„Jaki to instrument?” – R. zaprasza dziecko do zabawy słuchowej: Przygotuj, proszę, swoje uszy do słuchania. Za chwilę włączę nagranie dźwięków kilku instrumentów. Twoim zadaniem jest odgadnąć, jaki instrument słyszysz. R. odtwarza nagranie dźwięków intrumentów. Jeśli dziecko ma trudność ze znalezieniem odpowiedzi, R. może je naprowadzać poprzez opisywanie wyglądu instrumentów.

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

„Czy rozpoznasz instrumenty?” – R. wyjaśnia dzieciom reguły zabawy: Za chwilę usłyszycie pe¬wien utwór w języku angielskim. Słowa nie są istotne, nie powinny was rozpraszać, więc nie musicie się na nich skupiać. Postarajcie się, słuchając, spróbować wyróżnić i zapamiętać, jakie instrumenty wykorzystano w utworze. Dźwięku niektórych z nich słuchaliśmy przed chwilą. Po wysłuchaniu utworu porozmawiamy o tym, jakie instrumenty zapamiętaliście. Dzieci w ciszy słuchają fragmentu Still w wykonaniu zespołu AudioFeels. Po wysłuchaniu utworu R. prosi dzieci, aby opowiedziały, które instrumenty udało im się zidentyfikować (gitara, perkusja, instrumenty smyczkowe). R. podsumowuje zabawę: Mam dla was pewną wiadomość. Świetnie poradziliście sobie z wysłuchaniem i podaniem nazw instrumentów występujących w tej piosence. Ale czy wiecie, że tak naprawdę w tej piosence nikt nie grał na żadnym instrumencie? Wszystkie dźwięki zostały wyśpiewane przez osoby z zespołu. Brzmiały jak prawdziwe instrumenty, prawda? Czy wy też tak potraficie? Spróbujmy naśladować dźwięk gitary, perkusji itp.

https://www.youtube.com/watch?v=9Md5XzeHxLM 

„Orkiestra kuchenna” – dzieci przygotowują dostępne w domu drewniane łyżki, pokrywki od garnków, garnki i metalowe kubki. Dziecko, demonstruje, w jaki sposób można grać na tych improwizowanych instrumentach. Następnie R. wystukuje na prosty rytm. Dziecko powtarza go na swoich instrumentach może sterować zabawą jako dyrygent. Jeśli podniesie ręce – dzieci grają głośno, jeśli je opuści – grają cicho, delikatnie.

Aktywność matematyczna

„Muzyczne rytmy” – zabawy matematyczne

„Rytm z nakrętek” –dziecko otrzymuje 10–12 nakrętek od butelek typu PET w trzech kolorach. Dziecko z pary układa rytm 3–4-elementowy, a Rodzic odtwarza ten rytm ruchem w taki sposób, że ten sam symbol odpowiada temu samego ruchowi. Dziecko z Rodzicem wzajemnie sprawdzają poprawność swojej pracy, po czym zamieniają się rolami. • 10–12 nakrętek w trzech kolorach.

Aktywność plastyczno- techniczna

„Nasza gitara” – R. zachęca dziecko do wykonania instrumentu według instrukcji. Gromadzi w jed¬nym miejscu, np. na stole, wszystkie przedmioty potrzebne do skonstruowania gitary: opakowa¬nie po wyjmowanych chusteczkach higienicznych, kolorowy samoprzylepny papier, nożyczki, kil¬ka gumek recepturek, kawałek grubego kartonu (np. z pudła), czarny marker, taśma samoprzylepna. Zaprasza dziecko do wykonania gitary. Dziecko najpierw okleja pudełko kolo¬rowym papierem, następnie mocuje gumki, tak by przechodziły nad otworem w pudełku (pudełko odgrywa rolę pudła rezonansowego). Na rantach pudełka R. może wykonać niewielkie nacięcia no¬żykiem, by struny się nie przesuwały. Następnie dziecko wycina z kartonu gryf oraz główkę gitary, przykleja je za pomocą taśmy. Rysuje na nich markerem progi i struny. • opakowanie po chusteczkach higienicznych, kolorowy samoprzylepny papier, nożyczki, gumki recepturki, karton, czarny marker, taśma samoprzylepna

„Malowanie muzyki” – R. rozdaje dzieciom kartki formatu A3, farby, pędzle i kubki na wodę. Włącza utwór Still (kilka razy) i prosi dzieci o zastanowienie się, jaki kolor kojarzy im się z tą muzyką, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp. Dzieci słuchają utworu i malują muzykę. • kartki formatu A3, farby, pędzle i kubki,

Aktywność ruchowa

1. „Podaj woreczek” – zabawa w parach. Dziecko stoi w parze z Rodzicem, tyłem do siebie, dotykając się ple¬cami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Jedna osoba z pary trzyma w ręku woreczek. Na sygnał R.: Hop para przekazuje sobie woreczek, wykonując skręt tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, by dzieci starały się nie odrywać stóp od podłoża oraz nie odsuwały się od pary. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie, w zależności od instrukcji R. • woreczki gimnastyczne/woreczki ryżu

2. „Miesiące w roku” – dziecko wysuwa jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zamienia nogę. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawia kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.

3. „Rulony” – dziecko otrzymuje stronę z gazety lub dużą chustę. Dziecko leży na brzuchu, dłonie trzyma na gazetach/chustach. Na hasło R. Zwijamy rulony podnosi ramiona, łokcie i dłonie i stara się zwinąć gazetę/chustę w rulon. Ćwiczenie powtarzamy 4–5 razy. • strona z gazety lub duża chusta

4. „Sufit – podłoga” – dziecko maszeruje po sali w rytm dźwięków wyklaskiwanych przez Rodzica. Podnosi wysoko kolana. Na hasło R. Sufit staje na palcach i podnosi ręce. Na hasło Podłoga kładzie się na brzuchu.

Codzienne zabawy do wykorzystania wg zainteresowań dzieci

„Gramy na woreczkach” – dziecko otrzymuje po dwa woreczki gimnastyczne. Dziecko siedzi w kole, woreczki leżą przed nimi. R. zaprasza do zabawy: Połóż, proszę, dłonie na woreczkach. Dotknij woreczków, sprawdź, co jest w środku. Czy to doświadczenie jest dla Ciebie przyjemne, czy nie? Spróbuj zmieścić jeden woreczek w dłoni. Odłóż je tak, jak leżały na początku. Za chwile wypowiem nazwę instrumentu, a Twoim zadaniem jest wystukać na woreczku podział na sylaby tego słowa, np. har-mo-nia. R. demonstruje zabawę na dwóch woreczkach. Potem mówi: Zapraszam, przygotuj dłonie. Po kilku próbach R. może zmienić sposób wystukiwania rytmu, np. brzegiem dłoni, palcem, stopą, kolanem, łokciem. • woreczki gimnastyczne/woreczki ryżu

„Pląsy muzyczne” – zabawa relaksacyjna, masażyk. Dziecko siedzi za Rodzicem, wykonuje masaż pleców zgodnie z instrukcją:

Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie),

potem konie (piąstki),

panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące)

z gryzącymi pieseczkami (szczypanie).

Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka),

płynie rzeczka (rysujemy linię), pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).

Czujesz dreszczyk? (łaskoczemy).

„Skojarzenia z muzyką” – R. włącza fragmenty utworów, również wcześniej odtwarzanych. Prosi dzieci, aby próbowały odpowiedzieć, do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory. Propozycje: Przywitajmy się wesoło, Nazywają mnie poleczka, We wish you, Walc kwiatów, Krako¬wiaczek-przedszkolaczek, Mazurek Dąbrowskiego, Happy Birthday.

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

https://www.youtube.com/watch?v=nGeHDkFgbjY

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

https://www.youtube.com/watch?v=E6iwi-bcMk4

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

https://www.youtube.com/watch?v=_z-1fTlSDF0

The wheels on the bus – dowolna zabawa ruchowa do piosenki według pomysłów dzieci i R.

https://www.youtube.com/watch?v=hvzMmwRNIfQ 

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko? Warto razem z dziećmi podejmować wiele aktywności muzycznych: śpiewanie, konstruowanie instrumentów, układanie i odtwarzanie muzycznych rytmów, słuchanie różnych rodzajów muzyki itp. Pomoże to dzieciom rozwinąć słuch muzyczny, a to z kolei wesprze je w nauce czytania i pisania. Warto również rozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób dbać o słuch, oraz jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.

Życzymy miłej zabawy!  

kopciuszek

drzewo