Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

Dzień dobry 

W nadchodzącym tygodniu zapraszamy do zabawy z dźwiękami. Kraina Muzyki czeka......

 

Opracowały: Monika Żaglewska, Alina Kuźniewska, Marta Miecznikowska

Drodzy Rodzice!

Przed nami kolejny tydzień zdalnej pracy.  W nadchodzących dniach będziemy poznawać świat dźwięków realizując tematykę „Muzyka wokół nas”.  Koncentrujemy się na rozpoznawaniu różnych instrumentów  i utrwalamy ich nazwy. Pobawimy się dźwiękiem, poszukamy instrumentów w naszym otoczeniu, a przede wszystkim będziemy słuchać muzyki. Różnych rodzajów muzyki….. Zwracamy też również uwagę na szkodliwy wpływ hałasu na nasz słuch. Uwrażliwiamy dziecko na  piękno świata dźwięków, zachęcamy do jego poznawania.

Ponadto utrwalamy już zdobyte umiejętności; znajomość liter, cyfr, nazw dni tygodnia, miesięcy, rozwijamy słuch poprzez ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej.

Mamy nadzieję, że dla każdego dziecka znajdzie się coś interesującego.

Życzymy udanego tygodnia i  wspaniałej zabawy!

                                                        

 

Wszystkich pięknie witamy i do zabaw przy muzyce zapraszamy:

Zabawa ręce, nogi się ruszają  Śpiewające Brzdące

https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA

A może coś po angielsku – If you happy

https://www.youtube.com/watch?v=lJGcKPrDvRw&feature=youtu.be

Zajęcia z mowy i myślenia

Utwory literackie

  • Opowiadanie  „Hałasowanie” – Grzegorz Kasdepke

Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo
kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi
bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić
się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to
w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała
się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie
właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się,
za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane
kolana!…

Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je
sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię
Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no
i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.  
  

Po wysłuchaniu opowiadania, rozmawiamy z dzieckiem na temat treści przeczytanego utworu , pytamy:

  • Dokąd wybrali się Kuba i Buba?
  • Kto im towarzyszył?
  • Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?
  • Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach? Dlaczego?
  • Jak nazywa się narząd, którym odbieramy dźwięki?
  • Jak można dbać o swój słuch?

Po rozmowie i analizie tekstu zapraszamy dziecko zabawy:

  • Zabawa „Co powiedziałam?” Rodzic oddala się od dziecka i wypowiada słowa mówiąc szeptem. Zadaniem dziecka jest powtórzenie tego słowa głośniej. Podczas zabawy, Rodzic zmienia odległość od dziecka oraz swoje ustawienie -  staje przodem do dziecka, tyłem, bokiem,  nie zmieniając natężenia głosu. Po zakończeniu zabawy, rozmawia z dzieckiem na temat jego wrażeń , kiedy był najlepiej słyszalny dla dziecka – gdy stał daleko, czy blisko, przodem czy tyłem.  Podczas zabawy można zamieniać się rolami – raz słowo wypowiada Rodzic, raz dziecko.
  • Zabawa doskonaląca umiejętność budowania wypowiedzi z uzasadnieniem „Czy dobrze jest żyć w hałasie …” – Rodzic prezentuje dziecku nagranie: głośnej muzyki typu –hard rock i spokojnej, relaksacyjnej. Dziecko słucha obu utworów z zamkniętymi oczami. Po wysłuchaniu Rodzic prosi dziecko, aby wskazało, który rodzaj muzyki był  przyjemniejszy do słuchania i dlaczego. Zwracamy uwagę, aby dziecko wypowiadając się budowało zdania. 
  • Zabawy z  literą h , H –opis działań dotyczących zapoznania z literą zostanie przesłany mailowo 
  • Zabawa „Układamy i piszemy H ”– Rodzic pokrywa blat stołu folią spożywczą i wyciska nieco pianki do golenia. Dziecko rozsmarowuje ją na fragmencie stolika, tworząc powierzchnię do pisania. Rodzic umieszcza wzór litery h, H w widocznym miejscu w taki sposób, by dziecko widziało ją z odpowiedniej perspektywy. Dziecko pisze literę H, h na powierzchni pokrytej pianką, pamiętając o zachowaniu właściwego kierunku pisania. Jeśli dziecko ma trudność z samodzielnym napisaniem litery, można zrobić wzór n, aby dziecko wodziło po nim palcem.
  • Zabawa słuchowa „Powtórz rytm” – Rodzic wyklaskuje, wystukuje dowolny rytm. Dziecko zapamiętuje go i samodzielnie odtwarza. Zabawę można powtórzyć kilkukrotnie, dokładając za każdym razem po jednym dźwięku (rozpoczynamy od rytmu 3-dźwiękowego)

 

  • Wiersz „Koncert” Anna Kamieńska

Grały żaby w błocie.
Jedna na fagocie,
druga na flecie,
trzecia na klarnecie.
Czwarta, jak to żaby,
na skrzypcach aby-aby.
Piąta na fortepianie.
Szósta na mandolinie,
siódma na okarynie,
ósma mamo kochana,
ćwiczyła na organach.
Dziewiąta na wiolonczeli,
a jakże, żebyście wiedzieli.
Dziesiąta, tak jak wy czasami,
biła w bęben pałkami.
A jeszcze te szpinety,
dzwonki i kastaniety,
gongi, basy, harmonie,
organki i fisharmonie!
Aż taki się zrobił hałas,
że chyba uciekać zaraz!
Tylko dzieci i poeci
stali na brzegu strumyka
i zachwycali się,
jak to dzieci i poeci:
- Ach, jaka piękna muzyka!

 

Proponujemy dziecku do obejrzenia i wysłuchania dwa koncerty:

https://www.youtube.com/watch?v=QLqvHmrynnU

https://www.youtube.com/watch?v=LwLABSm0yYc

Zachęcamy dziecko do wypowiedzi na temat wysłuchanych utworów. Prosimy, aby porównało oba koncerty i opisało je. Zawracamy uwagę na poprawność używanych przez dziecko form fleksyjnych i gramatycznych. Zachęcamy dziecko również do wymienienia kilku instrumentów, na których grały żaby podczas koncertu. Wspólnie z dzieckiem staramy się wyjaśnić znaczenie przysłowia „Muzyka łagodzi obyczaje” .

Po rozmowie z dzieckiem zapraszamy do zabawy:

  • Zabawa „Instrumenty” – Rodzic układa przed dzieckiem ilustracje przedstawiające różne instrumenty (materiały zostaną przesłane mailowo).  Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodzica odczytuje nazwy a następnie wskazuje, jaka głoskę słyszy na początku nazwy wskazanego instrumentu (Rodzic wskazuje obrazek, nie wymawiając jego nazwy) 
  • Zabawa „Skąd dochodzi dźwięk?” – Rodzic prosi dziecko, aby zamknęło oczy i spróbowało zlokalizować źródło dźwięku, który za chwilę usłyszy. Rodzic staje  w dowolnym miejscu w pokoju i uderza łyżeczką w szklankę. Zadaniem dziecka jest wskazanie, z której strony słyszy dźwięk. Zwracamy uwagę na używanie określeń: z prawej strony, z lewej strony.
  • Zabawa ”Instrumenty wokół nas” – Rodzic wspólnie z dzieckiem poszukują w domu przedmiotów, z których można wydobyć dźwięk. Wygrywają na nich dowolne rytmy.
  • Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Wesoła żabka” – do tej pracy potrzebujemy: zielonego, czerwonego i białego papieru, nożyczek, kleju oraz czarnej kredki lub mazaka. Żabka może wyglądać, jak ta na zdjęciu lub zupełnie inaczej…

                                                                   

 

  • „Mój najlepszy instrument” – zabawy słowne i logopedyczne, wykonanie eksperymentu muzycznego 

Zapraszamy dziecko do obejrzenia  filmików:  „Wizyta w szkole muzycznej”  i Przedszkole Profesora Szymona

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

https://www.youtube.com/watch?v=5lrMLE0KFtQ

Następnie prosimy, aby obejrzało ilustracje przedstawiające różne instrumenty, nazwało je.  Proponujemy dziecku, aby nazwy te podzieliło na sylaby lub głoski. Następnie zachęcamy do wysłuchania brzmienia różnych instrumentów i ułożenia ilustracji zgodnie ze słyszanymi dźwiękami. 

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

Po tej zabawie, możemy poprosić dziecko o pogrupowanie instrumentów a następnie wskazanie cech wspólnych ułożonych grup. Do każdej grupy dziecko może ułożyć napis: dęte, strunowe, perkusyjne

 Następnie zapraszamy dziecko do eksperymentu muzycznego:

„Szklana muzyka” - Pobawcie się dźwiękami. Wsłuchajcie się w różnice między nimi. Poszukajcie najwyższych i najniższych dźwięków uderzając w szklanki wypełnione wodą patyczkiem do szaszłyków lub łyżeczką. Możecie też zagrać Waszymi palcami.

 https://dzikajablon.wordpress.com/2014/01/27/dom-pelen-dzwiekow-dziecko-na-warsztat/

                                        

  • Zabawa logopedyczna ”Koncert” – Rodzic wypowiada tekst, prosząc dziecko o zilustrowanie go odpowiednim ruchem języka – zgodnie z instrukcją:

W przedszkolu Języczka – Podróżniczka jest dzisiaj koncert Pani gra na pianinie (dotknij czubkiem język każdego dolnego zęba), pan na skrzypcach (przesuwaj język od jednego kącika warg do drugiego, nie dotykając dolnej wargi). Występuje również pan, który gra na cymbałkach (obijaj czubkiem języka za dolnymi zębami). Dzieciom koncert bardzo się podoba (rozciągnij wargi w szerokim uśmiechu).

  • Zabawa słowna „Pomieszane sylaby” – Rodzic podaje nazwę instrumentu, dzieląc ją na sylaby i zmieniając ich kolejność np.: ta- gi-ra. Zadaniem dziecka jest podanie poprawnej nazwy instrumentu.
  • Zabawa „Jestem muzykantem” - dziecko naśladuje grę na wskazanym w utworze instrumencie

https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

 

Zajęcia matematyczne:

  • „Muzyczne rytmy” –zabawy matematyczne, kształtowanie poczucia czasu 

 Przygotowujemy dla dziecka kartkę z pięciolinią. Wyjaśniamy, jak wygląda zapis dźwięków. Wskazujemy, że chcąc zapisać muzykę, musimy użyć specjalnego papieru czyli karki z pięciolinią a pojedyncze dźwięki zapisujemy w postaci czarnych kropek czyli nut.  Proponujemy dziecku zabawę w kompozytora czyli taką postać, która zajmuje się wymyślaniem i zapisywaniem muzyki. Wskazujemy, że nuty mogą być umieszczone na liniach, nad liniami, pod liniami lub między nimi. Następnie, wykorzystując  nakrętki po butelkach lub wycięte z czarnego papieru owale układamy je na pięciolinii. Prosimy, aby dziecko również wykonało tę czynność. Zwracamy uwagę na odstępy pomiędzy poszczególnymi „nutami”.  Prosimy dziecko, aby przeliczyło ilość elementów na swojej pięciolinii a następnie na pięciolinii Rodzica.  Dziecko wskazuje, gdzie jest więcej elementów i o ile.

Dodatkowo można skorzystać z tekstu i ułożyć nakrętki według opisu:
 

"Skaczące nutki" A. Bober

Pierwsza nutka, na pierwszej linii się ustawiła.
Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.
Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła,
Czwarta nutka, na czwartą linie się wkradła.
Piąta nutka, na piąta linię się wspięła,
A szósta nutka nad liniami zasnęła.

 

  • Zabawa „Kolorowe nutki” – Rodzic podaje dziecku kartonik  z dowolną cyfrą, zadaniem dziecka, jest ułożenie na pięciolinii tylu elementów, ile wskazuje cyfra.
  • Zabawa „Ile jest nut?” – Rodzic układa na trzech  kartach  z pięciolinią dowolną ilość elementów. Zadaniem dziecka będzie przyporządkowanie kartonika z właściwą cyfrą.  Dzieci chętne mogą ułożyć pięciolinie w kolejności od największej ilości nut  do najmniejszej.
  • Zabawa „Domowa orkiestra” – Rodzic wspólnie z dzieckiem gromadzą przedmioty, z których można wydobyć dźwięk np.: łyżka, garnek, folia. Następnie przyporządkowują określony instrument do wybranego koloru (w przypadku braku kolorowych nakrętek, można skorzystać z klocków). Rodzic układa dowolny rytm: niebieski, niebieski, czerwony, zielony, czerwony, zielony. Dziecko przelicza, ile elementów  jest w rytmie a następnie wygrywa go zgodnie z ułożeniem kolorów. W zabawie można zamieniać się rolami. Do zabawy możemy wykorzystać minutnik. Określamy czas na wykonanie zadania, gdy nie uda się dziecku zmieścić  w ustalonym przedziale czasowym, oddaje fant, który później może „wykupić”. 
  • Zabawa „Czy mi starczy czasu?” – Rodzic umieszcza w różnych miejscach w pokoju nakrętki lub klocki. Z pozostałych, na stoliku układa dowolny rytm. Pokazujemy dziecku zegar i prosimy, aby zapamiętało ułożenie wskazówek. Następnie dziecko wyszukuje nakrętki lub klocki i układa je w takiej samej kolejności. Na zakończenie zadania, dziecko znowu patrzy na tarczę zegara i określa położenie wskazówek. Podejmuje próbę wskazania, czy wykonana czynność zajęła dużo czasu czy mało.

Zajęcia plastyczno-techniczne:

  •  „Dźwiękiem malowane” – malowanie sznurkiem

Do pracy potrzebne będą: kartka papieru, najlepiej z bloku technicznego, farby, grubsza włóczka lub sznurek. Do każdego pojemniczka z farbą wkładamy sznureczek tak, aby częściowo pokrył się farbą. Następnie słuchamy dowolnego fragmentu muzyki i pytamy, z jakimi kolorami kojarzy się dziecku wysłuchana melodia. Podczas słuchania muzyki, składamy kartkę na pół i rozkładamy ją. Następnie dziecko wybiera dowolne kolory, kojarzące mu się z melodią, wyjmuje sznureczki pokryte farbą i kładzie na jednej połowie kartki tak, aby suchy fragment sznurka wystawał poza kartkę. Ponownie ją składa i dociskając  delikatnie, przytrzymuje. Drugą dłonią dziecko wyciąga sznureczki. Na koniec rozkłada  pracę i próbuje opisać, co przedstawia oraz nadać jej tytuł. Staramy się, aby muzyka towarzyszyła dziecku do końca wykonania zadania.  

  •  „Gitara” – wykonanie pracy przestrzennej

Materiały zaczerpnięte ze strony : ekodziecko.com

Do wykonania pracy potrzebujemy: prostokątnego pudełka po chusteczkach, kawałka grubszego kartonu, kolorowego papieru, nożyczek, gumek recepturek, taśmy klejącej, kleju i czarnego mazaka.

Brzegi opakowania po chusteczkach higienicznych oklejamy taśmą klejącą w celu ich wzmocnienia. Następnie oklejamy pudełko kolorowym papierem.

Zakładamy gumki na pudełko 

Z grubego kartonu wycinamy gryf do gitary. Markerem rysujemy struny oraz progi. Przy pomocy taśmy klejącej mocujemy gryf gitary. Warto jednym fragmentem taśmy samoprzylepnej przykleić wszystkie gumki recepturki- nie będą się wtedy tak łatwo przemieszczały a przy przypadkowym pęknięciu gumka nie wystrzeli.

Kochane Dzieci – zaproście Rodziców na gitarowy koncert w Waszym domu.

Wspaniałej zabawy!

 

Zajęcia ruchowe

Zapraszamy do wspólnej gimnastyki Rodzica i dziecko, bo w zdrowym ciele, zdrowy duch….

Rodzic i dziecko leżą na przeciwko siebie:

  • Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
  • Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
  • Klaskanie – dziecko powtarza rytm, który Rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
  • Dmuchanie – podawanie  do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.

Rodzic i dziecko leżą obok siebie

  • Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz kulkę papierową. Następnie czołgamy się po nią.
  • Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów Rodzic – dziecko.

Rodzic i dziecko leżą na plecach, głowami do siebie

  • Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
  • Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)

Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Rodzic i dziecko w pozycji siedzącej

  • Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
  • Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki  do siebie
  • Porządki– wrzucanie do butelki,plastikowego pojemnika palcami stóp  kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
  • Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dziecka jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba

Rodzic i dziecko w pozycji leżącej

  • Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
  • Kółka – leżymy na brzuchu, Rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
  • Złap mnie – Rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (Rodzic liczy np. do 8, 10 )
  • Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).

I trochę ruchu  przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=U2-l87iDqU8

https://www.youtube.com/watch?v=Y4lnJz2BTJY

  • Zabawa ruchowa „Sufit – podłoga”– dziecko maszeruje po pokoju w rytm wyklaskiwany przez Rodzica. Na hasło „sufit” –staje na palcach i podnosi ręce do góry. Na hasło „podłoga” –kładzie się na brzuchu.
  • Zabawa ruchowa „Pięciolinia” – Rodzic układa na podłodze pięć sznurków, wstążek  lub skakanek. Dziecko przelicza ilość ułożonych linii.  Zadaniem dziecka będzie przeskakiwanie na odpowiedni sznurek. Rodzic wypowiada cyfry od 1 do 5 a dziecko zajmuje miejsce na odpowiedniej linii.

Zajęcia muzyczne

  •  „Majowy koncert” – słuchanie różnych gatunków muzyki

Zapraszamy dziecko do wspólnego słuchania muzyki. Wyjaśniamy, że będziemy słuchali różnych gatunków muzyki. Prosimy dziecko, aby podczas słuchania starało się zapamiętać, co czuje, który rodzaj muzyki mu się podoba a który nie.

Przed prezentacją utworu, informujemy dziecko, jakiego gatunku muzycznego będziemy słuchali. Prosimy dziecko, aby określiło, czy utwór jest wesoły czy smutny, szybki czy wolny?

Reggae

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole343/18-reggae-fragment.mp3

Heavy Metal

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole343/17-metal-heavy-metal-fragment.mp3

Hip-Hop

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole343/16-hip-hop-fragment.mp3

Muzyka klasyczna

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole343/14-muzyka-klasyczna.mp3

Jazz

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole343/13-jazz-fragment.mp3

Rock

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole343/11-rock-fragment.mp3

Muzyka dyskotekowa do zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=gCzgc_RelBA&feature=youtu.be 

https://www.youtube.com/watch?v=astISOttCQ0&feature=youtu.be

Po wysłuchaniu utworów proponujemy dziecku zabawę:

  • Zabawa dramowa „Na czym gram?” – Rodzic prezentuje grę na dowolnie wybranym instrumencie bez użycia słów. Zadaniem dziecka, jest odgadnięcie, na czym gra Rodzic. Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi następuje zmiana ról. 
  • Zabawa „Orkiestra w domu” - zachęcamy wszystkich domowników do udziału w „domowej” orkiestrze. Każdy muzyk, gra na czym chce – można klaskać, tupać, stukać łyżkami lub wykonać domowe instrumenty.  Prosimy dziecko, aby wymyśliło dowolny rytm, pozostali muzycy włączają się do wspólnej gry.

Dla domowych muzyków kilka propozycji wykonania instrumentów:

                                                                                          Materiały zaczerpnięte ze strony : ekodziecko.com 

 
 

Zapraszamy również do zabawy z piosenką:

https://www.youtube.com/watch?v=Hhs1nJDeafU

melodię piosenki wyklaskujemy, zwracając uwagę na jej wzrastające tempo.

https://www.youtube.com/watch?v=Pp4Fv0VuT2E&feature=youtu.be 

zachęcamy dziecko do wspólnej improwizacji tanecznej, ruchowej  

 Przygotowanie dzieci do nauki pisania i czytania

  • Zabawa „Jakiej litery brakuje? ” – układamy dziecku wyrazy z wykorzystaniem ruchomego alfabetu – muzyka, instrument, nuta, gitara, pianino, perkusja, flet, pianino, pomijając jedną literę. Zadaniem dziecka jest odczytanie wyrazu, wskazanie brakującej litery i ułożenie jej w odpowiednim miejscu.
  • Zabawa „Na sylabę”– do zabawy potrzebne będą karty z zapisanymi sylabami. Karty kładziemy na stoliku tak, aby nie było widać zapisanej sylaby. Każdy uczestnik zabawy losuje kartonik, odczytuje sylabę i podaje trzy słowa  rozpoczynające się wylosowaną sylabą. Gdy zadanie jest wykonane poprawnie, gracz zabiera kartkę z sylabą, gdy wykona je niewłaściwie – odkłada na miejsce. Na zakończenie wszyscy gracze przeliczają ilość zebranych kart.
  • Zabawa „Układamy litery …” – do tej zabawy potrzebny będzie sznureczek, lub wstążka. Rodzic wypowiada dowolna głoskę a dziecko próbuje ułożyć jej kształt ze sznurka. Zabawa może być prowadzona z ograniczeniem czasowym . Ustawiamy minutnik lub klepsydrę  i prosimy, aby dziecko wykonało zadanie we wskazanym czasie.
  • Rysownie wzorów literowych i literopodobnych po śladzie i samodzielnie (karty pracy przesłane zostaną mailowo)

kopciuszek

drzewo