Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,

Maj to piękny miesiąc, który nie kojarzy się tylko z wiosną, ale także z pięknym świętem- Dniem Matki. W naszej grupie zazwyczaj równorzędnie świętujemy wraz z Dniem Mamy również Dzień Taty. Dlatego na ostatni tydzień maja zaplanowałyśmy tematykę „Nasi kochani rodzice”. I nic więcej tutaj nie trzeba dodawać. Zachęcamy do korzystania do naszych propozycji zabaw.

Anna Figat - Krzykwa, Izabela Jankowska

Zajęcia z mowy
 
1. „Dobra to chatka, gdzie mieszka matka” – słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej.
 
Bardzo prosimy o przeczytanie dzieciom poniższego tekstu literackiego. Następnie warto jest zadać dzieciom kilka pytań dotyczących opowiadania, które posłużą do analizy tekstu. W załączniku udostępniamy także Państwu ilustracje do tekstu. Można wykorzystać na dwa sposoby. Dopasować ilustracje do fragmentu czytanego tekstu, bądź ułożyć chronologicznie wszystkie ilustracje.
Na samym dole zamieszczamy także link do słuchowiska, który można wykorzystać.

Poszedł Jaś w świat, żeby biedę pokonać. Pożegnał matusię i poszedł w świat szeroki, w świat daleki, przez pola, przez lasy i rzeki. Tu i tam o pracę się starał, ale nic się nigdzie nie trafiło. Usiadł raz wreszcie pod brzozą płaczącą i zamyślił się nad swoją biedą. Nagle patrzy: idzie kurka ślicznopiórka. Trąca Jasia pazurkiem i mówi kurzym głosem. - Jestem kurka ślicznopiórka, złote jajka niosę. Komu nie niosłam to nie niosłam, a tobie będę nieść. Byś mógł odtąd, miły Jasiu z pełnej misy jeść. Ucieszył się Jasio, podskoczył i mówi: - Złota kurko, chodźże ze mną zaraz na matuli podwórko! I powędrował Jaś do matki. Szedł Jasio przodem, a kurka za nim, gdacząc od czasu, do czasu. Idzie Jasio...idzie spotyka ogrodnika: - Słyszałem, że twoja kurka złotopiórka złote jajka znosi, strasznie mi się to podoba. Zostańże Jasiu u mnie. Wyszli na szeroką drogę. Patrzą: stoi pałac bogaty. Złociste ma ściany, srebrzyste komnaty. Przy oknie król siedzi w koronie na głowie i zobaczywszy Jasia tak do niego mówi: - Chodź Jasiu ze swoją kurką na moje królewskie podwórko. Dam ci kubraczek złoty i pierścień z czerwonym kamykiem i jak zechcesz, zostaniesz moim pachołkiem. Głowi się Jasio, głowi, co by tu powiedzieć królowi, aż wreszcie mówi tak: - I kamyk ładny i kubraczek gładki, ale muszę wracać do matczynej chatki. Bo dobra to chatka, co w niej mieszka matka. Przechodzą, a tam we wsi święto matki właśnie było. Wszyscy się bawią, tylko Jasiowa matula w pustej chacie smutna siedzi, a tu jeszcze pod okno przychodzą sąsiedzi i mówią: - Znalazł wasz Jasio złotą kurkę to i o matce zapomniał. Wyszła Jasiowa matka na drogę i szepcze to do siebie, a niby to do sąsiadów: Będzie jeszcze słońce nad moimi wroty, nie zapomniał o mnie mój syneczek złoty.

I prawda, ledwie te słowa wymówiła, patrzy, patrzy, idzie Jasio, synek dobry, a kurka ślicznopiórka za nim. - Matulu matulu! – krzyknie Jasio i matkę chwyta w ramiona. - Mój, synu wróciłeś do swojej starej matki, ale czym cię ugoszczę, mam barszczu ostatki – mówi matka zatroskana. Od matki dobre i ostatki - rzecze Jasio i kurkę ślicznopiórkę matce grzecznie przedstawia. A kurka powiada: - U kogo nie byłam, to nie byłam, a u was siedzę na grzędzie. Tam, gdzie syn matkę kocha i kurce dobrze będzie. Będę wam złote jajka nieść, byście mogli z pełnej misy jeść. - I pokonał Jasio biedę i z matką gospodarował szczęśliwie. A kurka ślicznopiórka wciąż gdakała wśród podwórka i złote jajeczka niosła.

Opowiadanie „Dobra to chatka, gdzie mieszka matka” https://www.youtube.com/watch?v=c13RMjWSDjM

Załącznik 

Historyjka Dobra to chatka

2. „Kocham tatę” – wypowiedzi dzieci w oparciu o wiersz T. Kubiaka.
 
Zachęcamy do zapoznania dzieci z treścią poniższego utworu. Proszę krótko porozmawiać na temat jego treści, zadać kilka pytań. Następnie proszę porozmawiać z dzieckiem na temat taty tj. Co lubię robić z tatą? Jaki jest tata? Jest tutaj także okazja do wspólnego wspominania. Można sięgnąć po album ze zdjęciami i przypomnieć sobie wspólne przygody z tatą. Proszę zwrócić uwagę na budowanie rozbudowanych zdań przez dzieci.
 
Kocham mojego tatę
chodzę z tatą na spacer
wtedy jest tyle słońca
wtedy nigdy nie płaczę.
 
Lubię kiedy mój tatuś
wraca z pracy do domu.
Ja zawsze mojemu tacie
mogę powiedzieć pomóż.
 
Gdy się zepsuje latawiec
wrotki, samochód lub rower
Mój tatuś rower naprawi
i dalej ruszaj w drogę.
 
To tatuś mi opowiada
o gwiazdach, ptakach w obłokach
Dlatego mojego tatę
tak bardzo - bardzo kocham.
 
3. „Moja mama- czarodziejka”- słuchanie wiersza T. Błaszczyk.
 
Poniżej prezentujemy Państwu tekst wiersza. Po jego przeczytaniu proszę zadać dziecku kilka dodatkowych pytać, aby sprawdzić, czy uważnie słuchało. Następnie proszę poprosić dziecko o opisanie bohaterki wiersza. Dzieci mogą także spróbować dokończyć zdanie: „ Moja mama jest czarodziejką, bo…”. Tutaj także, jak przy analizie wiersza o tacie można sięgnąć po album z3 zdjęciami i powspominać wspólne przygody.-
 
Gdy jest dobrze, świat się śmieje,
gdy mi smutno - płacze Ziemia,
wtedy Mama - czarodziejka
moje smutki w słodycz zmienia.
Kiedy kłopot mam z kolanem,
albo chory brzuszek,
katar, kaszel - to do Mamy
po ratunek ruszam.
 
Ona problem wnet usunie
- taka moja Mama!
Gdy utuli, czuwa przy mnie
do samego rana.
 
Pyszne robi mi śniadania,
- są bułeczki, mleko.
Zawsze czyste mam ubrania
i zabawa czeka.
 
A z patyczków, z kory brzozy,
po południu, rano
istne cuda dla mnie tworzysz,
czarodziejko - Mamo.
 
Zaś wieczorem mnie zabierasz
w krainy baśniowe,
snujesz długie opowieści,
bajki stare, nowe...
 
O księżniczkach, smokach, królach,
o dąbrowach, kniejach,
o zamczyskach i rycerzach,
skarbach, czarodziejach.
 
Tyle pracy! Jak Ty zdążysz?
Nie pojmuję tego.
Jesteś, Mamo, czarodziejką
czy moc dało... niebo?
 
Zajęcia plastyczne
 
1. „Upominek dla rodziców” – wykonanie pracy metodą decupage.
 
Do wykonania tej pracy potrzebne nam będą: słoik, klej np. vicol, pędzelek, serwetki, biała farba, gąbeczka.
Co to jest metoda decupage? Jest to technika zdobnicza polegająca na przyklejaniu na przygotowaną powierzchnię wzoru wyciętego z papieru bądź serwetki papierowej.
Dowolność wzoru pozostawiamy Państwu, wszystkie prace będą na pewno piękne, a poniżej wstawiamy kilka odnośników do stron internetowych, nagrań na kanale YouTube, gdzie dowiedzą się, Państwo jak wykonać powyższą pracę. Naprawdę zachęcamy do zabawy ta metodą, to nie jest takie trudne, a efekt jest zaskakujący, o czym wielokrotnie mogły się dzieci przekonać wykonując różne prace w przedszkolu.
 
2. „Moi rodzice”- rysowanie portretu mamy i taty.
 
Wykonania tej pracy nie trzeba długo tłumaczyć. Potrzebne będą kartki A4 i kredki bądź flamastry. Zadaniem dzieci jest narysowanie portretu Rodziców. Może być to wspólny portret wykonany na jednej kartce lub dwa oddzielne. Warto jest przypomnieć, czym jest portret i czym różni się od rysunku od całej postaci.
 
Zajęcia matematyczne
 
1. „Kwiaty dla rodziców”- zabawy matematyczne.
 
Zabawy z matematyką wcale nie muszą być nudne. W tym przypadku nie narzucamy Państwu żadnej instrukcji wykonania. Potrzebne nam będą jedynie liczmany kwiatów, które mogą być zrobione z karki papieru, pomalowane i wycięte lub prawdziwe kwiaty, kiedy na zabawę postanowią się Państwo wybrać np. na łąkę. A tak naprawdę liczmanem może być wszystko, co sobie wymyślimy i nazwiemy umownie kwiatem. Podczas tej zabawy bawmy się w wieloraki sposób: szukajmy wspólnych cech np. zbiór żółtych, czerwonych kwiatów, przeliczajmy elementy zbiorów, określając, gdzie jest mniej, a gdzie więcej i o ile, dopasowujmy cyfry, posługujmy się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Ponadto sześciolatki mogą rozwiązywać krótkie zadania matematyczne np.: Kasia miała 3 kwiaty żółte. Tata dał jej jeszcze 3 czerwone. Ile kwiatów ma Kasia? Można już tutaj układać pierwsze działania matematyczne z wykorzystaniem znaków. Wierzymy, że i tak Państwo robią to wszystko z dziećmi na co dzień nawet nie wiedząc kiedy. Poniżej przedstawiamy pewien przykład.

Załącznik

Matematyka kwiaty

kaczeniec

mak

Zajęcia muzyczne
 
1. „Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime”- nauka piosenki.
 
Zachęcamy do wysłuchania przepięknej piosenki, której tekst i odnośnik do wysłuchania znajdują się poniżej. Po zapoznaniu się z utworem porozmawiajmy z dziećmi, o czym była ta piosenka. Tekst jest tak piękny i wpadający w ucho, dlatego może spróbują zaśpiewać go wspólnie z dziećmi? Poza tym można improwizować przy muzyce ruchem, gestem, czy też użyć jakiegoś dostępnego instrumentu.
Usiądź mamo przy mnie blisko I posłuchaj tych słów, Ty z pewnością wiesz to wszystko, Jednak powiem to znów. Kocham Cię Ti Amo je taime I nie pytaj mnie dlaczego tak jest Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną Jedyną na zawsze i kochasz mnie też. Kocham Cię Ti Amo je taime I nie pytaj mnie dlaczego tak jest Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną Jedyną na zawsze i kochasz mnie też. Popatrz mamo w moje oczy Ujrzysz w nich miłość mą. Nawet bardzo późno w nocy Śpiewać będę Ci to. Kocham Cię Ti Amo je taime I nie pytaj mnie dlaczego tak jest Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną Jedyną na zawsze i kochasz mnie też. Kocham Cię Ti Amo je taime I nie pytaj mnie dlaczego tak jest Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Piosenka „Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime”

https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

Zajęcia gimnastyczne

 „Pracowity jak pszczółka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem obręcz i worków gimnastycznych.
 
Ruch to zdrowie. Czy to w domu, czy na świeżym powietrzu zachęcamy do aktywności fizycznej. Kontynuujemy nasz zestaw ćwiczeń gimnastycznych z ubiegłego tygodnia.
Pszczoły do ula! - zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci („pszczoły") siedzą w obręczy gimnastycznej pełniącej funkcję ula. W tym przypadku obręczą może być cokolwiek. Na umówiony dźwięk „pszczoły" wylatują „na łąkę" i krążą w różnych kierunkach, naśladując lot pszczoły. Na hasło: Pszczoły do ula! wracają, okrążają
„ul" i siadają w nim.
 
Wypatrywanie pszczoły – skręty tułowia.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym i wypatrują „pszczół" – przykładają jedną dłoń do czoła. Ochotnik („pszczoła") wędruje po sali i gra na grzechotce. Uczestnicy zabawy odwracają się w stronę, z której w danym momencie dobiega odgłos „pszczoły", ale nie ruszają się z miejsca. Co jakiś czas zmieniają rękę.
 
Z kwiatka na kwiatek - zabawa chwytno-rzutna.
Do tej zabawy potrzebne są dla uczestników jakieś obręcze, wykonane w dowolny sposób. Uczestnicy „zamieniają się" w kwiaty, wchodzą do krążków i nie mogą z nich wyjść. Nad łąkę pełną kwiatów przylatuje „pszczoła" (woreczek lub coś innego , który ktoś rzuca do wybranego dziecka). „Pszczoła" lata z kwiatka na kwiatek - uczestnicy podają sobie woreczek z rąk do rąk. Po jakimś czasie „na łąkę" przylatuje więcej „pszczół" (prowadzący dokłada jeszcze jeden lub dwa woreczki).
 
Zapylamy kwiaty - ćwiczenia stóp.
Dzieci siedzą bez butów przed obręczą gimnastyczną („kwiatem"), obok którego leży woreczek
gimnastyczny np. chusteczka („pyłek kwiatowy"). Palcami stóp próbują chwycić woreczek i włożyć go do obręczy – „zapylają kwiat". Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, ćwicząc raz jedną, raz drugą stopę.
 
Pijemy nektar - ćwiczenia tułowia.
Na podłodze leżą obręcze gimnastyczne. Przedszkolaki („pszczoły") przyjmują pozycję siadu klęcznego przed obręczą („kwiat"). Na sygnał pochylają się do dołu i dotykają czołem krążek – „piją nektar", po czym wstają i poruszają się między „kwiatami". Na kolejny sygnał klękają i powtarzają czynność.
 
Przenieś nektar do ula - ćwiczenie uspokajające.
Dzieci („pszczoły") maszerują po obwodzie koła, trzymając w rękach woreczek gimnastyczny (,nektar"). Kiedy przechodzą obok obręczy gimnastycznej (,ul"), wrzucają do środka „nektar" i siadają w wyznaczonym miejscu na dywanie.
 
Codzienne zabawy
 
1. Utrwalanie kalendarza: dni tygodnia, miesiące, pory roku.
2. Zabawy z literkami i cyferkami.
3. Zabawy muzyczno- ruchowe.

 

kopciuszek

drzewo