Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

Drogie dzieci,

„Wizyta na wsi” troszkę się nam przedłużyła. Pozostajemy przy tym bardzo ciekawym temacie, który rozpoczęliśmy w zeszłym tygodniu. Dowiecie się wielu nowych rzeczy, między innymi, jak powstaje chleb, który codziennie zjadacie ze smakiem.

Aktywność umysłowa

1. „Co od kogo?” - rozmowa na temat produktów pochodzenia zwierzęcego

Należy przygotować różne produkty pochodzenia zwierzęcego np. jajko, mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, pióro. Dzieci podają ich nazwy, a następnie podają zwierzę, od którego dany produkt pochodzi. Kolejnym zadaniem dzieci jest podać, do czego można wykorzystać te produkty

np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto, naleśniki;

     mleko: kakao, ser, budyń;

     miód: kanapki, ciasto;

     wełna: sweter, czapka, rękawiczki;

     pióro: poduszka, pierzyna.

Prosimy, aby dzieci ułożyły kilka zdań z wybranymi przez państwa wyrazami. 

2. „Praca rolnika”- rozmowa w oparciu o wiersz pt. „Wspólna praca” L. Wiszniewskiego

Zapraszamy dzieci do uważnego wysłuchania wiersza. Zwróćcie uwagę na wszystkie trudne słowa, postarajcie się je zapamiętać

 

"Wspólna praca" Ludwik Wiszniewski

 

Kwaknął kaczor raz i drugi:

− Na podwórku widzę pługi… Kwa, kwa!

Wróbel siedzi na stodole:

− Już gospodarz jedzie w pole… Ćwir, ćwir! 

Zając przysiadł na ugorze:

− Już gospodarz w polu orze… Hop, hop!

Na podwórku kogut pieje:

− Już gospodarz w polu sieje… Ko, ko!

Na topoli kraczą wrony:

− Już koniki ciągną brony… Kra, kra!

Teraz krzyczą wszyscy razem:

− Oraliśmy z gospodarzem! Hej! hej!

 

Rozmawiamy z dziećmi na temat wiersza: Czy zrozumieliście wszystkie słowa użyte w wierszu? Należy wyjaśnić, co to jest pług, ugór, orka, brona i pokazać zdjęcie ilustrujące podane pojęcia. Czy zapamiętaliście jakie zwierzęta występowały w wierszu? Co robiły i o czym opowiadały? Dzieci przeliczają słowa w podanych przez rodzica zdaniach i na palcach pokazują ich liczbę.

„Maszyny rolnicze”− zadajemy pytania dzieciom: Jakich maszyn potrzebuje rolnik podczas swojej pracy? Do jakich czynności wykorzystuje te maszyny i narzędzia? Gdzie rolnik zwozi zboże? Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia przedstawiające różne maszyny i narzędzia rolnicze, wykorzystywane w gospodarstwie: kombajn, traktor, prasę, bronę, motykę, grabie, łopatę, widły, kosę. Dzieci dzielą ich nazwy na sylaby, następnie na głoski, oznaczają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie. 6 latki mogą dobierać wcześniej przygotowane przez rodziców podpisy do pokazywanych obrazków.

3. „Od ziarenka do bochenka” – oglądanie filmu edukacyjnego o powstaniu chleba

Od ziarenka do bochenka

Od ziarenka do bochenka dawniej

Rozmawiamy z dzieckiem na temat obejrzanego filmu. Pokazujemy różnice w uprawie i zbieraniu zboża w dawnych czasach i dzisiaj (obecnie wyręczają człowieka w wielu czynnościach maszyny). Zadaniem dziecka jest podać w skrócie etapy powstawania chleba, począwszy od wysiania ziaren.

Aktywność matematyczna

„Kury i kurczęta”- klasyfikowanie zbiorów wg różnych cech i porównywanie ich liczebności

Prosimy o przygotowanie dzieciom różnych liczmanów, mogą to być np. kolorowe nakrętki po napojach, drobne zabawki, samochody, klocki w różnych kolorach i rozmiarach. Zadaniem dziecka będzie układanie zbiorów wg cech, opisu rodzica np. ułóż zbiór niebieskich nakrętek i drugi zbiór dużych klocków. Dziecko przelicza ilość elementów w zbiorach, pokazuje ich ilość na palcach (6 latki wskazują cyfrę). Dzieci porównują liczebność zbiorów. Zadajemy pytania, w którym zbiorze jest więcej elementów i o ile, używają podczas porównywania określeń typu: mniej, więcej, mniej o…, więcej o … , tyle samo.

Można do porównywania zbiorów stosować metodę tworzenia par: układamy przedmioty z jednego zbioru jeden pod drugim, a obok do każdego przedmiotu dokładamy przedmiot z drugiego zbioru, tak aby utworzyć pary. Zbiór, gdzie elementy pozostają bez pary, jest zbiorem z większym.

Aktywność plastyczno – techniczna

1. „Wiejska zagroda” – budowanie z klocków

Do zabawy, oprócz zbudowanej z klocków zagrody, można użyć zabawek typu traktor, auto, kombajn oraz zwierząt z zagrody wiejskiej, jeśli ktoś posiada.

2. „Wiejskie zwierzęta” – lepienie zwierząt z masy solnej

Zadaniem dziecka jest ulepienie wybranego zwierzęcia/zwierząt mieszkającego na wsi. Gotowe wytwory z masy suszymy w piekarniku, a później dziecko może je pomalować farbami.

Przepis na masę solną:

1 szklanka mąki

1 szklanka soli

125ml letniej wody

Aktywność muzyczna 

„Stary Donald” – zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence

1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie krowę miał ija, ija o!

Krowa mu, krowa – mu, krowa - mu, mu, mu.

 

2. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie świnkę miał ija, ija o!

Świnka chrum, świnka – chrum, świnka – chrum, chrum, chrum.

 

3. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie pieska miał ija, ija o!

Piesek - hau, piesek - hau, piesek - hau, hau, hau.

 

4. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie kury miał ija, ija o!

Kury ko, kury – ko, kury – ko, ko, ko.

 

5. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie gąskę miał ija, ija o!

Gąska gę, gąska – gę, gąska – gę, gę, gę.

 

6. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie kaczkę miał ija, ija o!

Kaczka kwa, kaczka – kwa, kaczka – kwa, kwa, kwa.

 

7. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie owce miał ija, ija o!

Owce be, owce – be, owce – be, be, be.

 

8. Stary Donald farmę miał ija, ija o!

A na tej farmie kotka miał ija, ija o!

Kotek miau, kotek – miau, kotek – miau, miau, miau.

 

9. Stary Donald farmę miał ija, ija o!"

Dziecko po wysłuchaniu potrafi określić tempo i nastrój piosenki, wymienia zwierzęta wymienione w piosence i naśladuje dźwięki przez nie wydawane. Potrafi klaskać w rytm melodii, wystukiwać go klockami, bądź na domowych instrumentach perkusyjnych.

Aktywność ruchowa

Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała

• „Bajka o moim ciele” – wszyscy znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:

- poznajemy swoje rączki,

- rączki witają się z nóżkami (dotykamy swoje stopy)

- paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka

- po kolankach mamy brzuszek (głaszczemy i masujemy)

- idą paluszki dalej i witają się z szyjką (kręcimy szyjką raz w jedna, raz w drugą stronę)

- po szyi poznają paluszki buźkę (dotykają oczka, nos)

– liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,

- paluszki – wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy (liczą uszy) - poprawianie fryzury. 

• „Lustro” – dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie: jedna osoba wykonuje dowolne ruchy, gesty, druga naśladuje jego ruchy.

• ,,Koncert - gra na plecach” – dziecko klęczy na podłodze obok leżącego rodzica i gra palcami na jego plecach. Najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, a następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. W trakcie wykonywania ćwiczeń należy zmieniać siłę i ryty uderzeń. Po chwili należy dokonać zmiany ról.

• ,,Jak najwyżej’. Leżymy na plecach na podłodze. Sięgamy rękoma i nogami ,, do sufitu”, wyciągamy je jak najwyżej, naśladujemy ruchem dłoni gest wkręcania żarówek.

• ,,Bączek”. Wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

• „Przepychanki” – siedzimy na podłodze plecami do siebie i próbujemy się przepychać.

• ,,Piłowanie drewna” – siedzimy w rozkroku, zwróceni przodem, trzymając się za dłonie. Nogi dziecka znajdują się pod nogami rodzica. Następnie na przemian kładziemy się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.

• „Rowerek” – leżymy na plecach, stykamy się stopami i wykonujemy rowerek, powtarzając rymowankę w różnym tempie: „Jedzie Radek na rowerze, a pan Romek na skuterze. Raz, dwa, trzy, jedz i ty”.

• „Prowadzenie ślepca” – dziecko trzyma rodzica, (które ma zamknięte oczy) i prowadzi je po domu (zamieniamy się rolami)

Codzienne zabawy

1. Proszę o powtarzanie z dziećmi: dni tygodnia, pór roku, nazw miesięcy, nazw figur geometrycznych

2. Dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski, przeliczanie wyrazów w zdaniu.

3. Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie szlaczków, poprawianie po śladzie, łączenie kropek.

Miłej zabawy :) Monika Lisowska i Anna Kozińska

kopciuszek

drzewo