Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

Poniżej propozycje na dzisiejszy dzień.

 

24.VI.2020 – środa

„Kraina pieniędzy” – zabawy matematyczne

 

Na początek zagadki:


Papierowe pięćdziesiątki,

dwudziestki i setki.

Metalowe dwójki,

piątki prosto z portmonetki. /pieniądze/

 

Gdy pieniądze chcesz oszczędzać,

Kasiu , Aniu, Janku,

to nie trzymaj ich w szufladzie

tylko w dobrym …….BANKU

 

Zamontowany w ścianie automat,

a w nim pieniądze to –\ bankomat\

 

Metalowy pieniądz to…./ moneta/

 

Posłuchajcie uważnie wiersza:

 

       „Pieniążki”- I. Fabiszewskia

Pieniążki kto ma,

ten zwiedza różne kraje,

a kto pieniążków nie ma,

ten z książek świat poznaje.

     Pieniążki kto ma,

     ten często coś kupuje,

     a kto pieniążków nie ma,

     ten pracy poszukuje.

Pieniążki kto ma,

 ten w banku je lokuje

lub wkłada do skarbonki,

a potem je wyjmuje.

     Pieniążki kto ma,

     ten czasem smutny bywa,

     bo przecież od pieniędzy

     przyjaciół nie przybywa.

 

     Rozmowa z dzieckiem:

-    Na jaki cel zostały wykorzystane pieniądze, o których jest mowa w wierszu?

-    Co robi osoba, która nie ma pieniędzy?

-    Po co wkładamy pieniądze do skarbonki?

-    Co to znaczy lokować pieniądze w banku?

-    Do czego nie są nam potrzebne pieniądze?

-    Czy wszystko można kupić za pieniądze?

-    Do czego potrzebne są ludziom pieniądze?

-    Jaka waluta obowiązuje w Polsce?

 

Do poniższych zabaw można wykorzystać prawdziwe pieniądze lub wykonać samodzielnie. 

 MONETY DO ZABAWY

Każdą monetę wkładamy pod kartkę i dokładnie zamalowujemy ołówkiem tak, aby na kartce pojawił się odrys monety. Aby moneta się nie przesuwała, przytrzymujemy ją palcami przez kartkę. Następnie odwracamy monetę i odrysowujemy rewers. Obydwa obrazki wycinamy i sklejamy ze sobą. Moneta jest już gotowa. W ten sposób można przygotować kilka zestawów monet, które posłużą do wspólnej zabawy, np. w sklep. UWAGA: Po zabawie monetami należy koniecznie umyć ręce.

BANKNOTY DO ZABAWY znajdziesz otwierając poniższy link. Trzeba je tylko wydrukować i wyciąć.

Wzory banknotów

 

Zabawa „Magiczna szkatułka”

W szkatułce lub w pudełku ukryte są pieniądze – monety i banknoty obowiązujące w Polsce. Rodzic prosi dziecko, by po kolei wyjmowało ukryte w szkatułce skarby. Dziecko nazywa wyjmowane banknoty i monety i układa je w widocznym miejscu na stole, jeżeli nie zna danego nominału – podpowiada rodzic. Wyjaśniamy pojęcie: awers, rewers.

                       Moneta – pieniądz metalowy z wybitym godłem oraz cyfrą oznaczającą wartość monety

                       Awers monety – strona z godłem państwowym

                       Rewers monety – strona z nominałem, czyli cyfrą lub liczbą

 

Zabawa „Policz banknoty”
Dziecko otrzymuje banknoty 10, 20, 50, 100, 200 złotowe (można wydrukować i wyciąć przygotowane modele banknotów), rozkłada je sobie na stole i próbuje je policzyć.
Dziecko wykonuje polecenia:

  • Ile masz banknotów 10-cio zlotowych?20- złotowych , 50-złotowaych- 100 złotowych i 200 złotowych.?

Rodzic proponuje by dziecko rozmieniło jeden banknot na kilka tak, by wartość pozostała taka sama

( wymieniamy jeden banknot na dwa , na trzy na cztery, w zależności od tego, jaką wartość pieniądza chcemy rozmienić)

 

Zabawa ruchowa „Moneta – banknot”
Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki. Na pauzę w muzyce stosują się do polecenia:

moneta – zwija się w kłębek na dywanie, – banknot – kładą się płasko, na plecach.

 

Zabawa „Myślę i liczę”

Dorosły zadaje dziecku zadania, które wymagają liczenia i logicznego myślenia. Stopniowo zwiększa trudność poleceń, np.:

  • Jeżeli jedno jabłko kosztuje 1 zł, to ile zapłacisz za dwa jabłka?
  • Jeżeli masz 3 zł, a kupisz jedno jabłko, ile pieniędzy Ci zostanie?
  • Jeżeli chcesz kupić jedno jabłko oraz jedno autko, które kosztuje 5 zł, to ile zapłacisz za wszystko?
  • Jeżeli ja kupię dwa autka, a ty pięć jabłek, to kto zapłaci więcej za zakupy?
  • Masz 10 zł na zakupy. Chcesz kupić sześć jabłek i jedno autko. Ile pieniędzy Ci zabraknie?
  • Masz 10 zł na zakupy. Ile Ci zostanie, gdy kupisz jedno jabłko?

Na zakończenie proponuję:

Zabawa „Sklep”

Wciel się w rolę sprzedawcy i ustal ceny za towary. Używaj zwrotów: dzień dobry, zapraszam, czym mogę pomóc, proponuję, dziś w promocji itp. Możesz też być kupującym.

 

Aktywność ruchowa  -  „Wakacyjne zabawy”

  • „Skaczemy przez fale” - dziecko wykonuje skok obunóż do przodu – naśladuje przeskakiwanie przez fale.
  • „Rajd rowerowy” - dziecko leży na plecach, podnosi nogi do góry i naśladuje jazdę rowerem, na hasło: „pod górkę” –naśladuje jazdę  powoli, „po prostej” – szybko, „z górki” – bardzo szybko. Powtarzacie kilka razy
  • „Łodzie” - dziecko siada w klęku na złożonym kocyku, to jest łódź, a ręce to wiosła, dziecko porusza się po podłodze ślizgając na kocyku. Na hasło robi to szybko lub wolno.
  • „Krajobraz”- dziecko maszeruje po pokoju, wykonuje różne ruchy na hasła podawane przez rodzica: górka – podskakuje obunóż do przodu, jezioro – udaje pływanie, łąka – maszeruje wysoko podnosząc kolana. Powtarzacie kilka razy.
  • „Pszczółki do ula” – dziecko naśladuje pszczołę. Na hasło: „Pszczółki na łące” -  biega po całym pokoju, a na komendę: „Pszczółki do ula” – przykuca i robi z rąk daszek nad głową.

kopciuszek

drzewo