Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

 

 Maj kojarzy się z piękną i kolorową wiosną, dlatego na następne dwa tygodnie proponujemy tematykę związaną z łąką. Poniżej przedstawiamy propozycje różnych działań, które mogą Państwo wykorzystać w zabawie z dziećmi. 

  

Zajęcia z mowy:

1. „Obserwujemy łąkę”- zabawa dydaktyczna.

Powyższą propozycję mogą Państwo zrealizować z dziećmi w dwojaki sposób. Korzystając z okazji, że możemy już wychodzić w różne miejsca, można odnaleźć jakaś łąkę i na podstawie takiej wycieczki i poczynionych obserwacji porozmawiać na jej temat z dziećmi (opisać jej wygląd, kolory, zwierzęta, rośliny, odgłosy). Przy okazji możemy zwrócić uwagę na ważny aspekt ochrony przyrody. Dla osób nie mających możliwości zorganizowania wycieczki proponujemy odnaleźć ilustracje w internecie, czy w książkach i na ich podstawie porozmawiać z dziećmi. Jak zawsze będzie to doskonała okazja do doskonalenia dzielenia na sylaby, czy głoski wyrazów.

2. „Gąsienica-tajemnica”- nauka  wiersza D. Gellner.

Po analizie wiersza warto zwrócić dzieciom uwagę na przemianę gąsienicy w motyla. Można do tego wykorzystać ilustracje, które dzieci opiszą, bądź zaprezentować krótki filmik (link poniżej). Należy zwrócić uwagę na budowanie rozwiniętych zdań przez dzieci, zachęcanie do wypowiadania się w dłuższy sposób. Ponadto dzieci mają okazję do ćwiczenia swojej pamięci poprzez powtarzanie fragmentów wiersza i próby recytacji. Dla chętnych i zainteresowanych osób proponujemy przeszukać zasoby internetu i odnaleźć różnorodne gatunki motyli.

Idzie ścieżką gąsienica,
Kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma,
Jedną robi pa, pa, pa.

Do widzenia, do widzenia,
Czary-mary, już mnie nie ma.
Nitką się owinę cała
i w kokonie będę spała.

Kokon się na wietrze chwieje,
Niby nic się już nie dzieje.
Gąsienica w środku śpi,
Zatrzasnęła wszystkie drzwi.

Aż tu nagle - patrzcie teraz,
Ktoś kokonu drzwi otwiera,
Macha na nas skrzydełkami,
Kto to jest? - Powiedzcie sami!

Film "Od poczwarki do motyla"

3. „Mieszkańcy łąki”- rozmowa inspirowana wierszem R. Steczkiewicz.

Dzieci słuchają uważnie wiersza, po czym odpowiadają na pytania inspirowane jego treścią np.: Kto się obudził kiedy nastał słoneczny poranek? Gdzie wyruszył Benio z mamą? Co ze sobą zabrali? Czym zachwycał się Benio biegając po łące? O co baranek zapytał mieszkańców łąki? Jak myślisz, czy baranek też mógłby być mieszkańcem tej łąki? Jacy mieszkańcy łąki zostali wymienieni w wierszu? Jakie stworzenia mogą przebywać na łące?

Ponadto po analizie wiersza proszę skorzystać ze zdjęć wymienionych zwierząt (mieszkańców łąki). Dzieci mogą opisywać i wygląd, dzielić wyrazy na sylaby, głoski, rozpoznawać litery, czy układać zdania z danym wyrazem.

Kiedy tylko na to słoneczny poranek,
obudził się Benio, malutki baranek.
Zjadł grzecznie śniadanko, wziął mamę za rączkę
i raźno ruszyli na pobliską łączkę.
Zabrali koszyczek pełen smakołyków
i koc rozłożyli przy cichym strumyku.
 
Zachwycony Benio już biega po łące,
mrugają do niego kwiatuszki pachnące,
spod ziemi wygląda ciekawska dżdżownica,
po zielonym listku pełznie gąsienica,
a mrówki i żuki, muszki i chrabąszcze
beztrosko nurkują poprzez trawy gąszcze.
 
Zapytał więc Benio: - Czy mógłbym czasami
przychodzić na łąkę i bawić się z wami?
Odrzekł mu motylek: - A jakże kolego,
będziemy się razem bawić w chowanego.
Poznasz wtedy wszystkich mieszkańców tej łąki,
gdy dołączą myszki, ptaszki i biedronki.
 

Dodatkowo na Państwa pocztę zostaną przesłane zdjęcia przedstawiające poszczególne fazy rozwoju motyla oraz inne pomoce dydaktyczne i karty pracy, które będą pomocne dzieicom.

Zajęcia plastyczne

1. „Łąka”- praca plastyczna metodą dowolną.

Inspiracją do wykonania pracy może być omówienie ilustracji,  która przedstawia łąkę, posłuchanie odgłosów związanych z łąką. Dzieci tutaj mogą samodzielnie dokonać wyboru techniki: kredki, farby, wycinanki, plastelina. Może być to także praca wykonana techniką mieszaną. W malowaniu farbami możemy wykorzystać także palce. Dzięki różnorodności technik powstaną na pewno piękne wiosenne obrazki.

2. „Łąka barwiona bibułą”- wykonanie pracy plastycznej.

Do wykonania pracy będą potrzebne: biała kartka z bloku technicznego formatu A4, kolorowa bibuła, grube pędzle, czysta woda, czarny pisak.

Wykonanie: dzieci układają fragmenty kolorowej bibuły na dolnej połowie kartki. Za pomocą pędzelka nakładają wodę na bibułę, przyklejając ją w ten sposób do kartki. Wolne przestrzenie wypełniają zieloną bibułą i również moczą ją za pomocą pędzla. Górną część kartki wypełniają bibułą w odcieniach niebieskiego (niebo)    i jedną dużą plamą w kolorze żółtym (słońce). Ponownie moczą wodą suche fragmenty bibuły. Po wyschnięciu praca wygląda dosyć oryginalnie dlatego można zostawić taki efekt albo wykonać kolejny etap. Dzieci usuwają bibułę z kartki, a następnie za pomocą czarnego pisaka rysują kontury i szczegóły obrazka: słońce, kształty kwiatów, liści i trawy na łące. Pomocą do wykonania te pracy będą zdjęcia przedstawiające poszczególne etapy wykonywania, które przedstawiamy poniżej.

IMG 20200507 142219

Zajęcia matematyczne

1. „Liczymy owady”- podział zbioru na podzbiory rozłączne  i ponowne ich łączenie w zbiór.

Do zabawy można przygotować wspólnie z dziećmi liczmany owady, które dzieci samodzielnie pokolorują i wytną. Jednakże możemy sobie także wyobrazić, że naszymi owadami będą np. żółte klocki- pszczoły, czerwone-motyle itp.  Przebieg zabawy zależy od nas. Możemy się umówić, że szukamy owadów, które mają na sobie dany kolor. Można znaleźć i tworzyć też takie grupy, które mają dwie wspólne cechy. Przy okazji dzieci ćwiczą przeliczanie, określają liczebność: mniej, więcej, mogą także dopasować odpowiednią cyfrę do liczebności zbioru.

Zajęcia muzyczne

1. „Bardzo nam wesoło” – zabawy rytmiczne przy piosenkach o wiośnie.

W tej zabawie pozostawiamy Państwu pewną dowolność. Każdy z nas lubi muzykę i bawić się przy niej. Wykorzystajmy np. piosenki, do których dostęp mają Państwo w linkach poniżej, aczkolwiek to są tylko propozycje ( wystarczy kliknąć na tytuł piosenki). Dzieci mogą reagować na zamianę tempa, rozpoznawać usłyszane instrumenty. Chętne dzieci mogą podjąć próbę zaśpiewania, jakiegoś utworu. Ważne jest to, żeby się po prostu dobrze bawić.

"Maszeruje wiosna"

"Wiosna w błękitnej sukience"

"Kwiatowa wróżka"

"Wiosna w ogródku"

Zajęcia gimnastyczne

W ćwiczenia można zaangażować wszystkich członków rodziny, będzie weselej wspólnie się bawić i ćwiczyć.

1. „Marsz z chustkami” - wszyscy maszerują w dowolnych kierunkach, każdy otrzymuje chustke – machanie z przodu, z tyłu, nad głową, nisko, wysoko, pozdrawianie.
2. Ćwiczenia z chustami:
- ręce unoszą chustkę w górę i w dół;
- unoszenie na przemian nóg do góry i uderzanie ich chustką;
- rzucanie zwiniętej chustki w kulkę do góry i kopanie jej nogą;
- przewlekanie chustki między nogami;-
- fruwająca chustka- podrzucanie chustki do góry i łapanie, raz jedną, raz drugą ręką.
- szumiące drzewa- trzymamy chustkę w ręku, ręce unosimy do góry, poruszamy rękoma w prawo i w lewo naśladując szumienie drzew.
3. Marsz z chustką przy muzyce marszowej:
- w miejscu: chustka raz w górze, raz w dole;
- maszeruje w dowolnym kierunku- chustka wiruje;
- maszeruje- ruch chustką raz lewą ręką, raz prawą.
4 .Aerobik z chustką:
- ruch chustki nad głową: koła, wirowanie;
- chustka na podłodze: zamiatanie , wirowanie chustki; obroty z chustką;
- dowolne zabawy z chustką.
5. Ćwiczenia oddechowe „Falująca chustka”- dzieci trzymają rozłożoną chustkę w rękach, dmuchają na nią delikatnie lub mocno, obserwując w jaki sposób się porusza. Nauczyciel zwraca uwagę na nabieranie powietrza nosem, a wydychanie ustami.
6. Zabawa uspokajająca „Posłuszne chustki”- dzieci maszerują w dowolnych kierunkach z delikatnymi wymachami chustki nad głową; potem odkładają chustki na wyznaczone miejsce.
 
Codzienne zabawy:
1. W dalszym ciągu utrwalamy kalendarz: dzień, miesiąc, dzień tygodnia, pora roku.
2. Przy każdej okazji proponujemy wykorzystywanie zabaw z cyferkami i literkami.
3. Utrwalanie podziału na sylaby i głoskowania
4. Zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe.

 

Życzymy dzieciom i Państwu miłej zabawy. Pozdrawiamy serdecznie :)

kopciuszek

drzewo