- poznanie obiektów użyteczności publicznej w najbliższej okolicy
- rozumienie znaczenia ruchu w życiu każdego człowieka
- kształtowanie postaw prozdrowotnych
- podejmowanie sportowej rywalizacji
- nie oddala się od grupy (Dz.Niepełnosprawne)
- poznaje nowe miejsca (Dz.Niepełnosprawne)
- poznaje trenerów piłkarzy ręcznych SPR Wisły Płock
- uczestniczy w zajeciach sportowych z trenerami
- reaguje na umówione sygnały
- słowna pogadanka
- oglądowa: pokaz
- czynna: zadań stawianych do wykonania
- Powitanie dzieci przez pracowników Orlen-Areny
- Przekazanie informacji na temat obiektu z uwzględnieniem jego funkcji, roli w organizacji imprez sportowych i kulturalnych o zasięgu ogólnokrajowymi miedzynarodowym
- Zwiedzanie obiektu
- Przygotowanie do zajęć gimnastycznych-stroje gimnastyczne
- Spotkanie z trenerami SPR Wisły Płock-trenerem bramkarzy Arturem Góralem oraz II trenerem Krzysztofem Kisielem.
- Wysłuchanie pogadanki na temat piłki ręcznej jako dyscypliny sportów zespołowych, wskazanie korzyści zdrowotnych, płynących z uprawiania sportu w każdym wieku oraz podjęcia kariery sportowej i zawodowego uprawiania sportu.
- Zajęcia sportowo-ruchowe na płycie boiska.
- Rozdanie autografów, wykonanie pamiątkowych zdjęć z trenerami
- Oglądanie filmu „Scooby-Doo” na telebimie
- Przekazanie upominków dzieciom
- uświadomienie dzieciom wpływu zabaw na ich rozwój i zachowanie;
- zachęcanie do uprawiania sportów zimowych i bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu;
Nasze przedszkole bierze aktywny udział w zbiórce surowców wtórnych. Dzięki tej działalności dzieci nabierają świadomości ekologicznej i uczą się, jak we właściwy sposób segregować śmieci. Aby pokazać naszym podopiecznym, że odpady można wykorzystywać w różny, niekonwencjonalny sposób, zaproponowałam dzieciom ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem plastikowych butelek.
Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich
Opracowanie i prowadzenie: Monika Żaglewska
TEMAT: „NOWOROCZNA GIMNASTYKA” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem plastikowych butelek
Cele ogólne:
- aktywne uczestniczenie w zajęciach ruchowych,
- rozumienie znaczenie ruch w życiu człowieka,
- przestrzeganie zasad przyjętych w zabawach ruchowych
Cele szczegółowe:
- samodzielnie przebiera się do zajęć (Adaś),
- chwyta butelkę oburącz i jedną ręką (Adrian),
- przesuwa butelkę po blacie stolika (Maciek),
- wykonuje ćwiczenia z niekonwencjonalnym przyborem,
- rozwija koordynację ruchową
Cele rozszerzające:
- prezentuje wymyślone ćwiczenie z przyborem
Metody:
- słowna: rozmowa, wyjaśnienia, instrukcje słowne
- oglądowa: pokaz, prezentacja,
- czynna: zabawa, działań praktycznych
Formy:
- z całą grupą,
- w parach,
- indywidualnie
Pomoce dydaktyczne:
Stroje gimnastyczne, butelka dla każdego dziecka, płyta z muzyką do zabaw, tamburyn
Przebieg zajęć
- Zmiana stroju, przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć.
- Zabawa na powitanie „Wszyscy są” – dzieci wykonują ustalone wcześniej czynności w rytm słyszanej muzyki.
- Marsz po kole, na uderzenie w bębenek zmiana kierunku marszu.
- Marsz z wysokim podnoszeniem kolan, rozdanie butelek, marsz z jednoczesnym uderzaniem dłonią w butelkę trzymana przed sobą, nad głową, za plecami.
- Przekładanie butelki wokół siebie, pod kolanami.
- Podrzucanie i łapanie butelki oburącz. Po opanowaniu przez dzieci tej umiejętności włączanie dodatkowych elementów: klaśnięcia, obrotu, przykucnięcia.
- Skłony z jednoczesnym odkładaniem i podnoszeniem butelki.
- W leżeniu na brzuchu, butelka trzymana oburącz podnoszenie głowy z jednoczesnym przesunięciem butelki do przodu i pod brodę.
- Siad skulny, butelka pod stopami, przesuwanie butelki z jednoczesnym wyprostem kolan, powrót do wyjściowej pozycji.
- W staniu ręce wyciągnięte przed siebie wypuszczanie z dłoni butelki i łapanie jej przed upadkiem na podłogę.
- Podskoki obunóż z jednoczesnym trzymaniem butelki między kolanami.
- Siad prosty, butelka ułożona między stopami, przenoszenie butelki za głowę.
- Siad prosty, podparty, butelka trzymana między stopami, kreślenie butelką kół w powietrzu.
- Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, między mini butelka, skłon głowy i podciągnięcie kolan z jednoczesnym dotknięciem butelki do głowy.
- Przeskoki przez butelkę w przód i w tył, na bok.
- Dzieci w parach, w lekkim rozkroku, plecami do siebie podają sobie butelkę nad głowami, między nogami.
- Bieg slalomem między butelkami (dzieci podzielone na dwa zespoły).
- Prezentacja ćwiczeń z butelką wymyślonych przez dzieci.
- Bieg swobodny, butelka przytrzymywana z tyłu oburącz, bieg z uderzaniem piętami w butelkę.
- Ćwiczenie wyciszające – dzieci w siadzie skulnym przesuwają butelkę po podłodze od siebie i do siebie z jednoczesnym głębokim wdechem i wydechem.
- Siad skrzyżny, dzieci trzymają butelkę na głowie, wykonują skłony w przód.
- Czynności porządkowe – zakończenie zajęcia, podsumowanie aktywności dzieci, zbiórka butelek, przebranie.
- Poznawanie sportów zimowych,
- Promowanie zdrowego stylu życia,
- Zapoznanie dzieci z ideą i symbolem igrzysk olimpijskich,
- Rozwijanie umiejętności plastycznych
- Powitanie przybyłych gości i dzieci
- Zabawa muzyczna na powitanie „Gimnastyka”- ilustracja ruchowa tekstu
- Zagadki słowne o tematyce związanej ze sportami zimowymi.
- Zabawy dramowe „Co robię?”- prezentacja za pomocą ruchu, gestu wybranej dyscypliny sportowej
- Prezentacja krótkiego filmu przedstawiającego różne dyscypliny sportów zimowych.
- Praca w zespołach „Sportowe puzzle”- składanie obrazków na czas.
- Przedstawienie dzieciom informacji co to są Igrzyska olimpijskie, zapoznanie z ideą igrzysk, prezentacja symbolu, wyjaśnienie jego znaczenia.
- Indywidualne wykonanie pracy : „Bobsleiści” – z wykorzystanie rolki po papierze toaletowym.
- Prezentacja prac, ocena wykonania przez jury, wręczenie medali oraz słodkich upominków wszystkim uczestnikom
- uważnie słucha poleceń n-la, i wykonuje je,
- poznaje możliwości własnego ciała,
- wczuwa się w rytm muzyki,
- wykorzystuje przybory (gazetę) do ćwiczeń gimnastycznych,
- wyrabia wrażliwość słuchową,
- wyczuwa przestrzeń wokół siebie
- skradając się, skacząc jak piłeczka, tupiąc nogami, skacząc na jednej nodze, skacząc obunóż, naśladując niedźwiedzia
- ,,Machanie gazetami”. - Dzieci swobodnie machają gazetami – nisko, wysoko, prawą i lewą ręką,
- ,,Taniec z gazetami”. - Dzieci tańczą do rytmu melodii, trzymając gazety w dłoniach, na głowie, na ramionach; - swobodny taniec do piosenki ,,Pada deszcz” – na słowa: kap, kap, kap uderzają ręką w gazetę
- Zabawa ,,Uwaga! przeszkoda”. Gazety leżą na dywanie. Dzieci spacerują po sali. Kiedy napotkają przeszkodę – rozłożoną gazetę, przeskakują przez nią obunóż.
- Zabawa ,,Szukaj swojego domku” Każde dziecko siada na gazecie w dowolnym miejscu w sali. Kiedy n-l gra na tamburynie , dzieci wychodzą ze swoich domków i swobodnie biegają po sali, zręcznie omijając rozłożone gazety- domki. Podczas przerwy w grze każde dziecko wraca do swojego domku.
- Zabawa ,,Narciarz” Dzieci rozdzierają gazety na połowy. Podkładają po jednej części pod każdą nogę. Chodzą po sali nie odrywając nóg od podłogi, do przodu i do tyłu, naśladując chód narciarza.
- Zabawa ,,Myjemy podłogę”. Dziecko naśladuje mycie podłogi raz prawą ręką, raz lewą ręką.
- Zabawa ,,Na gazecie gram” Dzieci siedzą na gazecie i uderzają w nią palcami, dłonią. Na głośny dźwięk bębenka zamieniają się gazetą z kolegą.
- Zabawa ,,Lepienie kul z gazet” Dzieci zwijają (zgniatają) dwie części gazety w kule w rytm muzyki, prawą i lewą ręką.
- Zabawa papierowymi kulami. Dzieci podrzucają kule i chwytają je raz jedną, raz drugą ręką, obracają kulę na dłoni, turlają kule do kolegi, przekładają pod jedną i drugą nogą , przekładają za plecami.
- Zabawa ,,Celne rzuty do kosza”. Dzieci stają na obwodzie koła. Kolejno każde dziecko próbuje trafić papierową kulę do kosza.