Poniżej propozycje na dzisiejszy dzień.
24.VI.2020 – środa
„Kraina pieniędzy” – zabawy matematyczne
Na początek zagadki:
Papierowe pięćdziesiątki,
dwudziestki i setki.
Metalowe dwójki,
piątki prosto z portmonetki. /pieniądze/
Gdy pieniądze chcesz oszczędzać,
Kasiu , Aniu, Janku,
to nie trzymaj ich w szufladzie
tylko w dobrym …….BANKU
Zamontowany w ścianie automat,
a w nim pieniądze to –\ bankomat\
Metalowy pieniądz to…./ moneta/
Posłuchajcie uważnie wiersza:
„Pieniążki”- I. Fabiszewskia
Pieniążki kto ma,
ten zwiedza różne kraje,
a kto pieniążków nie ma,
ten z książek świat poznaje.
Pieniążki kto ma,
ten często coś kupuje,
a kto pieniążków nie ma,
ten pracy poszukuje.
Pieniążki kto ma,
ten w banku je lokuje
lub wkłada do skarbonki,
a potem je wyjmuje.
Pieniążki kto ma,
ten czasem smutny bywa,
bo przecież od pieniędzy
przyjaciół nie przybywa.
Rozmowa z dzieckiem:
- Na jaki cel zostały wykorzystane pieniądze, o których jest mowa w wierszu?
- Co robi osoba, która nie ma pieniędzy?
- Po co wkładamy pieniądze do skarbonki?
- Co to znaczy lokować pieniądze w banku?
- Do czego nie są nam potrzebne pieniądze?
- Czy wszystko można kupić za pieniądze?
- Do czego potrzebne są ludziom pieniądze?
- Jaka waluta obowiązuje w Polsce?
Do poniższych zabaw można wykorzystać prawdziwe pieniądze lub wykonać samodzielnie.
MONETY DO ZABAWY
Każdą monetę wkładamy pod kartkę i dokładnie zamalowujemy ołówkiem tak, aby na kartce pojawił się odrys monety. Aby moneta się nie przesuwała, przytrzymujemy ją palcami przez kartkę. Następnie odwracamy monetę i odrysowujemy rewers. Obydwa obrazki wycinamy i sklejamy ze sobą. Moneta jest już gotowa. W ten sposób można przygotować kilka zestawów monet, które posłużą do wspólnej zabawy, np. w sklep. UWAGA: Po zabawie monetami należy koniecznie umyć ręce.
BANKNOTY DO ZABAWY znajdziesz otwierając poniższy link. Trzeba je tylko wydrukować i wyciąć.
Zabawa „Magiczna szkatułka”
W szkatułce lub w pudełku ukryte są pieniądze – monety i banknoty obowiązujące w Polsce. Rodzic prosi dziecko, by po kolei wyjmowało ukryte w szkatułce skarby. Dziecko nazywa wyjmowane banknoty i monety i układa je w widocznym miejscu na stole, jeżeli nie zna danego nominału – podpowiada rodzic. Wyjaśniamy pojęcie: awers, rewers.
Moneta – pieniądz metalowy z wybitym godłem oraz cyfrą oznaczającą wartość monety
Awers monety – strona z godłem państwowym
Rewers monety – strona z nominałem, czyli cyfrą lub liczbą
Zabawa „Policz banknoty”
Dziecko otrzymuje banknoty 10, 20, 50, 100, 200 złotowe (można wydrukować i wyciąć przygotowane modele banknotów), rozkłada je sobie na stole i próbuje je policzyć.
Dziecko wykonuje polecenia:
- Ile masz banknotów 10-cio zlotowych?20- złotowych , 50-złotowaych- 100 złotowych i 200 złotowych.?
Rodzic proponuje by dziecko rozmieniło jeden banknot na kilka tak, by wartość pozostała taka sama
( wymieniamy jeden banknot na dwa , na trzy na cztery, w zależności od tego, jaką wartość pieniądza chcemy rozmienić)
Zabawa ruchowa „Moneta – banknot”
Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki. Na pauzę w muzyce stosują się do polecenia:
moneta – zwija się w kłębek na dywanie, – banknot – kładą się płasko, na plecach.
Zabawa „Myślę i liczę”
Dorosły zadaje dziecku zadania, które wymagają liczenia i logicznego myślenia. Stopniowo zwiększa trudność poleceń, np.:
- Jeżeli jedno jabłko kosztuje 1 zł, to ile zapłacisz za dwa jabłka?
- Jeżeli masz 3 zł, a kupisz jedno jabłko, ile pieniędzy Ci zostanie?
- Jeżeli chcesz kupić jedno jabłko oraz jedno autko, które kosztuje 5 zł, to ile zapłacisz za wszystko?
- Jeżeli ja kupię dwa autka, a ty pięć jabłek, to kto zapłaci więcej za zakupy?
- Masz 10 zł na zakupy. Chcesz kupić sześć jabłek i jedno autko. Ile pieniędzy Ci zabraknie?
- Masz 10 zł na zakupy. Ile Ci zostanie, gdy kupisz jedno jabłko?
Na zakończenie proponuję:
Zabawa „Sklep”
Wciel się w rolę sprzedawcy i ustal ceny za towary. Używaj zwrotów: dzień dobry, zapraszam, czym mogę pomóc, proponuję, dziś w promocji itp. Możesz też być kupującym.
Aktywność ruchowa - „Wakacyjne zabawy”
- „Skaczemy przez fale” - dziecko wykonuje skok obunóż do przodu – naśladuje przeskakiwanie przez fale.
- „Rajd rowerowy” - dziecko leży na plecach, podnosi nogi do góry i naśladuje jazdę rowerem, na hasło: „pod górkę” –naśladuje jazdę powoli, „po prostej” – szybko, „z górki” – bardzo szybko. Powtarzacie kilka razy
- „Łodzie” - dziecko siada w klęku na złożonym kocyku, to jest łódź, a ręce to wiosła, dziecko porusza się po podłodze ślizgając na kocyku. Na hasło robi to szybko lub wolno.
- „Krajobraz”- dziecko maszeruje po pokoju, wykonuje różne ruchy na hasła podawane przez rodzica: górka – podskakuje obunóż do przodu, jezioro – udaje pływanie, łąka – maszeruje wysoko podnosząc kolana. Powtarzacie kilka razy.
- „Pszczółki do ula” – dziecko naśladuje pszczołę. Na hasło: „Pszczółki na łące” - biega po całym pokoju, a na komendę: „Pszczółki do ula” – przykuca i robi z rąk daszek nad głową.