Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

zdj1Witamy serdecznie,

Za nami pierwszy tydzień czerwca, podczas którego świętowaliśmy najwspanialszy dzień w roku, czyli Dzień Dziecka.Zapewne wszyscy wspaniale spędziliście ten czas. Nieodłącznym elementem świętowania TEGO DNIA są wycieczki z rodzicami i rodzeństwem. Jak   wycieczka, to bardzo często do zoo...

 

 

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu zapraszamy Was do niezwykłego i tajemniczego świata zwierząt. Czy pamiętacie, jakie zwierzęta można spotkać w zoo?  Co to są zwierzęta egzotyczne? Na te i wiele innych pytań odpowiecie podczas wspólnych zabaw z rodzicami. Odsyłamy Was również do domowych biblioteczek, w których z pewnością nie zabraknie książek z  pięknymi ilustracjami różnych gatunków zwierząt. Przyjrzyjcie się im uważnie. Poproście rodziców i wspólnie sprawdźcie, gdzie żyją lwy, tygrysy, mrówkojady, krokodyle, słonie, pingwiny, kangury i wiele innych. Przydatna będzie również mapa, przy pomocy, której dowiecie się czy dane zwierzęta żyją blisko, czy daleko naszego kraju :)

Zachęcamy do wspólnej aktywności z dziećmi. Poniżej zamieszczamy propozycje zabaw i aktywności :) Życzymy udanej zabawy! 

zdj2

Na dobry początek zapraszamy do wspólnej zabawy...

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Zajęcia z mowy i myślenia

Utwory literackie

Zwierzęta małe i duże – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. R. zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania o zwierzętach. Prosi o uważne słuchanie i zapamiętanie, czym różni się pszczoła od osy, jakie zwierzęta mają podobny kolor skóry, dlaczego konie noszą takie dziwne nazwy.

Opowiadanie:

,,Zwierzęta małe i duże"

Maciej Bennewicz

– Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada. – To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia.

– Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę. – Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada. – Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady. – Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada. – Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół. – Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji. – Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku. – W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam. – Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek. – Tańczy? – powtórzyła Ada. – Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce. – A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada. – Znakomicie – pochwaliła ją babcia. – Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie. – Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem, dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne w pobliżu przed intruzami. – Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała Ada. – Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby nie ten ochronny zabieg, mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na sygnał także gorzknieją. – Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada. – Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy – zamyślił się Adam. – Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda, babciu? – Ada zrobiła mądrą minę. Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając książkę. – Można mówić, jak się chce – żachnął się. – Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych – zarządziła babcia. Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa, kameleona i konia. – Co do słowa „umaszczenie” to prawda, tak się mówi – stwierdziła babcia. – Kolor zwierzęcia to inaczej jego umaszczenie. Hodowcy koni nazywają w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia tych zwierząt. Na przykład koń, który wydał się wam podobny do pszczoły, nosi nazwę srokacz albo inaczej koń maści srokatej. Adam wstał i po chwili przyniósł kolejną książkę, tym razem z fotografiami koni. – Naucz nas, babciu, maści koni – zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą. – To koń gniady – odpowiedziała babcia, poprawiając okulary. Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki. – Wygląda jak lody straciatella – ucieszyła się Ada. – Uwielbiam ten smak. – To jest maść taranta albo tarantowata – stwierdziła babcia. Adam wskazał czarnego konia. – To koń kary – odpowiedział babcia. – Ten ma granatowy połysk, więc mówi się o nim koń kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni mówimy o umaszczeniu, u ptaków – o upierzeniu. – A kruki, babciu, co to za ptaki? – spytała Ada. – Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy żył ponoć w Londynie na zamku Tower. Miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe życie. Potrafią bronić swego terytorium i są wszystkożerne, czyli jedzą, co im do dzioba wpadnie. – Babcia zaśmiała się i wyciągnęła z szafki herbatniki. – Super, znamy już cztery umaszczenia koni! – Adam aż klasnął w ręce z radości. – Srokacz, gniady, taranta i kary. – Oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków – uzupełniła Ada. – Proponuję małe powtórzenie. Wydrukujemy czarno-białe rysunki koni, a wy pokolorujecie je zgodnie z poznanym umaszczeniem. – Super! – ucieszyły się dzieciaki. – Babciu, a można narysować srebrnego konia – spytała Ada. – Takiego jak jednorożec? – Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub biała, a lekko kremowa to jeleniowata. Srokacz, gniady, taranta i kary Gdy razem ustawisz – będą dwie pary. W jednym powozie cztery koniki, Jadą w zaprzęgu zwanym kwadryga. A piąty konik jak jednorożec Siwą ma grzywę i białe nozdrza. Cały jest biały, to umaszczenie czasem nazywa się maścią jelenia.

Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytania:

  • Jakich zwierzętach opowiadała babcia?
  • Czy zapamiętaliście, czym różni się pszczoła od osy?
  • Skąd pszczoły wiedzą, gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy?
  • Jak myślicie, czy takie naśladowanie ruchów pszczoły jest proste?
  • Jakie inne zwierzęta mają „kolor” podobny do pszczół?
  • Czy wiecie dlaczego zwierzęta mają paski? (Paski służą za kamuflaż i zapewniają ochronę przed drapieżnikami. Pomagają też regulować temperaturę ciała –czarne paski pochłaniają ciepło, a jasne je oddają).

 

Po rozmowie zachęcamy dziecko do zabawy:

 

  • Jakie słyszysz zwierzę? – zabawa dźwiękowa. odtwarza nagranie odgłosów wydawanych przez różne zwierzęta (małpa , tygrys, słoń, papuga, foka). Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jakie zwierzę właśnie słyszały. ( odnośniki do odgłosów zwierząt zostaną Państwu przesłane droga mailową).
  • Jakie zwierzę chodzi tak, jak ja? - zabawa naśladowcza demonstruje serię 3 obrazków przedstawiających zwierzęta afrykańskie ( ilustracje do zabawy zostaną przesłane drogą mailową). Lew - chód na czworakach, skradanie się; małpa- dynamiczne przeskakiwanie z nogi na nogę; hipopotam - wolne chodzenie na dwóch nogach. R. kolejno pokazuje obrazki, a dzieci naśladują sposób poruszania się zwierząt. Zadaniem dzieci jest sprawne reagowanie na polecenie i staranne naśladownictwo zwierzęcia.
  • O jakim zwierzęciu mówię? - zabawa rozwijająca uwagę i myślenie. Do zabawy potrzebne są ilustracje z poprzedniej zabawy. R. podaje cechy zwierzęcia ( obrazek jest odwrócony lub przykryty tkaniną) zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o jakmi zwierzęciu mówi rodzic.

Wiersz

,,Tylko raz" - wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści

,,Tylko raz"

M. Buczkówna

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,

wszystkie na świecie zwierzęta,

i mrówki, i żaby, i żmije,

i pszczoła wiecznie zajęta.

 

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

biedronce, jak kropki liczy,

jaskółce, jak gniazdo kleci,

jak pająk rozsnuwa sieci.

 

I paź królowej - motyl-

niech fruwa tęczowo - złoty,

i ślimak środkiem dróżki

niech pełznie, wystawia różki...

 

Niech skacze pasikonik,

niech świerszczyk w trawie dzwoni...

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty - żyją tylko raz

Po przeczytaniu wiersza R. prowadzi z dzieckiem rozmowę:

  • O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
  • Gdzie można je spotkać?
  • Co jest ich wspólnym marzeniem?

R. podkreśla, że niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia i każdy jest potrzebny, dlatego należy mu się szacunek.

Po rozmowie zapraszamy dziecko do zabawy przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

Następnie zapraszamy dziecko do kolejnych zabaw:

  • Rymowanki - twórcza zabawa słowna - rozwijanie mowy. R. podaję nazwę zwierzęcia, a zadaniem dziecka jest podanie do niego pasującego rymu np.

Słoń - koń

Żyrafa - szafa

Krokodyl - badyl

Papuga - sztaluga

Dalej dziecko może dokonać analizy głoskowej i sylabowej wyżej wymienionych wyrazów.

Tropienie... - zabawa dydaktyczna typu ,, ciepło - zimno" - doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowo-słuchowej i orientacji w przestrzeni. R. chowa w pokoju maskotkę dowolnego zwierzęcia, a dziecko poszukuje, kierując się wskazówkami udzielanymi przez rodzica.

Zabawy matematyczne:

zoo3
  • Bilety do zoo

Dzieci przypominają sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów. Praca z prawdziwymi pieniędzmi. Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka – 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierzcie odpowiednie monety i ułóżcie je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty? Dzieci dodają odpowiednie wartości, posługując się sylwetami. N. proponuje inne zagadki: Adam zaprosił do zoo Adę. Ile zapłacą za bilety? Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety?

  • Jak wygląda znak odejmowania? - zabawa ruchowa Rodzic prezentuje dziecku sposób pisania znaku odejmowania. Następnie prosi dziecko, by spróbowało go pokazać za pomocą różnych części ciała. Na koniec dziecko pisze znak odejmowania w powietrzu i na podłodze.
  • Zwierzęta - opowieść matematyczna

Na jednym podwórku spotkały się cztery ptaki, dziecko układa je na dywanie lub podłodze: sikorka, wróbel, gołąb i gęś. Rodzic również układa ilustracje ptaków przed sobą. Ile ich było? Nagle z domu wyszła gospodyni i to wystraszyło sikorkę i wróbla. Te dwa ptaki odleciały, należy je zabrać z dywanu. Ile ich zostało? Po zakończeniu opowieści R. prosi dziecko, aby napisało cyfry, które ilustrują liczbę ptaków na początku i na końcu historii. Pomiędzy nimi R. układa  znak odejmowania i prosi dziecko, by zrobiło to samo. Następnie dziecko określa ile ptaków zostało. ( materiały do zabawy zostaną przesłane drogą mailową) Na koniec dziecko z pomocą rodzica zapisuje równanie  matematyczne 4-2 = 2

Zajęcia plastyczno - techniczne:

zoo4

Moje zwierzątko - tworzenie pracy przestrzennej według własnego pomysłu

Materiały: niepotrzebne rajstopy, gumki recepturki, wypełniacz do maskotek lub wata, papier kolorowy, klej, nożyczki, wstążki, druciki kreatywne. Dziecko wspólnie z rodzicem zastanawiają się, jak z zebranych materiałów zrobić psa, kota lub inne zwierzątko. Po zebraniu pomysłów dziecko przystępuje do pracy, korzystając ze wszystkich zgromadzonych materiałów.

Dzikie zwierzęta - tworzenie zwierząt  z odciśniętych dłoni pomalowanych farbą.

Wreszcie coś dla tych, którzy uwielbiają brudzić rączki. Czasem malowanie wydaje się Wam zbyt skomplikowane? Jeśli macie ten gorszy dzień, to warto skorzystać z narzędzia, które zawsze mamy pod ręką czyli… własnych rąk. I to dosłownie! Wystarczy jeden odcisk na kartce pomalowanej farbą dłoni i nasza wyobraźnia zaczyna działać na wysokich obrotach, poddając nam zupełnie nowe pomysły. Jak to zrobić?

Wystarczy przygotować: farby plakatowe, białą kartę z bloku technicznego formatu A4, pędzel. Wnętrze dłoni malujemy dowolnym kolorem farby. Następnie robimy odbicie na kartce. Czekamy aż farba wyschnie, następnie z odbicia naszej dłoni tworzymy dowolne dzikie zwierzę. Przy tej zabawie pomocna będzie prezentacja multimedialna o tematyce dzikich zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=MlZr2NTt-gM

A poniżej przedstawiamy przykłady prac wykonanych z odciśniętych dłoni. Nie są to  zwierzęta, ale może będą inspiracją do wykonania pracy :)

zoo5
zoo6
 

Zajęcia ruchowe:

Pokaż - zabawa orientacyjno- porządkowa. Rodzic podaje polecenia, dziecko je wykonuje ( zabawę można przeprowadzić w pozycji stojącej i siedzącej. Przykładowe polecenia:

- pokaż stopą drzwi, pokaż prawą ręką stół, pokaż lewą ręką sufit, pokaż stopą okno, pokaż lewą stopą podłogę, pokaż prawą stopą lampę, nosem pokaż okno, łokciami pokaż ścianę, prawą ręką narysuj koło na suficie, lewą ręką narysuj koło na podłodze.

 

Kaczki na wodzie – ćwiczenia tułowia. Dzieci wykonują przysiady, podnoszą wyimaginowany kamień i naśladują puszczenie „kaczki” na wodzie – rzuty prawą i lewą ręką.

Zanurzamy się – zabawa skoczna. Dzieci wykonują kilka sprężystych podskoków obunóż w miejscu i przysiad podparty – zanurzają się w wodzie.

Niedźwiedź zasypia – ćwiczenia uspokajające. Dzieci w siadzie skulnym, z głową zbliżoną do kolan robią wydech. Następnie w siadzie prostym, ze wzniesionymi ramionami robią wdech.

 Dodatkowo proponujemy zabawy ruchowe przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs&list=PLh-uyy44bPNrFVXi0_3iSvHMPLVPEIMht

https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI

https://www.youtube.com/watch?v=R7i8g59NI5I

Zajęcia muzyczne:

Zachęcamy do wysłuchania piosenki, której tekst i odnośnik do wysłuchania znajdują się poniżej. Po zapoznaniu się z utworem porozmawiajmy z dziećmi, o czym była ta piosenka.

http://chomikuj.pl/tomairek/7.+Weso*c5*82a+szko*c5*82a+sze*c5*9bciolatka/Zabawkowe+ZOO

Zabawkowe zoo – wysłuchanie piosenki. Zabawa taneczna według pomysłów dzieci.

Zabawkowe zoo sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk

W zoo jest zwierzątek wiele,

sami nasi przyjaciele,

a choć lew ma groźną paszcze,

każdy chętnie lwa pogłaszcze!

Ref.:  Mówi do mnie każdy zwierz: baw się ze mną,

kiedy chcesz, w zabawkowym zoo.

W zabawkowym zoo, baw się ze mną, kiedy chcesz!

Słonie z gumy, lew pluszowy,

 foka, pingwin plastikowy,

tygrys z włóczki, struś drewniany

i smok z chińskiej porcelany!

Ref.: Mówi do mnie każdy zwierz…

Nikt nikogo się nie boi,

przy tygrysie małpa stoi,

lampart, gepard i pantera

z antylopą nie zadziera!

Ref.: Mówi do mnie każdy zwierz

Przygotowanie dzieci do nauki pisania i czytania

  • sztafeta sylabowa - tworzenie rozpoczynających się od tej samej sylaby np. ma- mama, makaron, marzenia, makrela itp. ...
  • zabawa dokończ słowo - Rodzic mówi sylabę, a dziecko ma dołożyć inną, tak by powstało słowo;
  • zabawa co to za słowo? - Rodzic wypowiada słowa z podziałem na głoski. Dziecko dokonuje ich syntezy i podaje całe słowo;
  • Rysownie wzorów literowych i literopodobnych po śladzie i samodzielnie (karty pracy przesłane zostaną mailowo)

 

 

 

kopciuszek

drzewo