Dzień dobry
Maj to wyjątkowy miesiąc. Wypełniony jest słońcem, kolorami i radością. To czas, gdy obchodzimy najważniejsze święto - Dzień Mamy. Zapraszamy zatem do wspólnych zabaw, rozmów, spędzania razem czasu, nie zapominając również o Tatusiach i rodzeństwie,bo kochająca rodzina razem się trzyma
Opracowały: Monika Żaglewska, Alina Kuźniewska, Marta Miecznikowska
Drodzy Rodzice!
Witamy w ostatnim tygodniu maja. To wyjątkowy czas, bo świętować będziemy Dzień Mamy i Taty. Utrwalamy imiona członków rodziny, powtarzamy zwroty w języku angielskim: mom, dad, sister, brother oraz nazwy kolorów. Kształtujemy w dzieciach otwartość, tolerancję na inność, podejmujemy trudny temat adopcji. Wspólnie przygotowujemy niespodzianki dla kochanych Rodziców….
Ponadto utrwalamy już zdobyte umiejętności; znajomość liter, cyfr, nazw dni tygodnia, miesięcy, rozwijamy słuch poprzez ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej.
Mamy nadzieję, że dla każdego dziecka znajdzie się coś interesującego.
Życzymy udanego tygodnia i wspaniałej zabawy!
Zapraszamy do zabawy przy muzyce:
„Wartości rytmiczne w podskokach”
https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U
A teraz mały „Sprawdzian wytrzymałości”...
https://www.youtube.com/watch?v=wbtauENJlzg
Zajęcia z mowy i myślenia
Utwory literackie
Wiersz „Bukieciki dla mamy” Włodzimierz Ścisłowski
Dziś dla ciebie mamo
Świeci słońce złote
Dla ciebie na oknie
Usiadł barwny motyl
Dziś dla ciebie mamo
Płyną białe chmurki
A wiatr je układa
W świąteczne laurki
Dzisiaj droga mamo
Masz twarz uśmiechniętą –
Niechaj przez rok cały
Trwa to twoje święto.
Po wysłuchaniu wiersza , rozmawiamy z dzieckiem na temat treści przeczytanego utworu , pytamy:
• O kim był wiersz?
• Jakie niespodzianki czekały na mamę?
• W jaki sposób wiatr układał chmurki?
• Jaki owad usiadł na oknie?
• W jakim miesiącu jest Dzień Mamy?
Po rozmowie zachęcamy dziecko do nauki tekstu poprzez powtarzanie. Rodzic odczytuje dwa wersy, a następnie prosi dziecko, aby powtórzyło ten fragment. Wspólnie recytujemy wiersz. Dla uatrakcyjnienie, możemy wypowiadać wersy na zmianę: jeden Rodzic, jeden dziecko.
Po rozmowie i nauce tekstu zapraszamy dziecko zabawy:
• Zabawa „Słoneczko z mamą” – poszerzanie słownika – na żółtej kartce, pośrodku rysujemy koło i wewnątrz zapisujemy słowo: MAMA. Prosimy dziecko, aby podało określenia kojarzące się z tym słowem. Wszystkie propozycje dziecka zapisujemy, tworząc z podawanych przymiotników promienie słońca. Na zakończenie odczytujemy wszystkie zapisane wyrazy.
• Zabawa „Przedmioty na głoskę „m” – Rodzic prosi dziecko, aby wyszukało w domu przedmioty, których nazwy zaczynają się na głoską, jaką słychać na początku słowa : mama i tata. Dziecko wskazuje głoski i poszukuje odpowiednich przedmiotów. Zabawę można przeprowadzić z ograniczeniem czasowym – ustawiamy minutnik lub wskazujemy dziecku na zegarze, jaki ma czas na wykonanie zadania. Dziecko wyszukuje w domu przedmioty, gromadzi je lub wskazuje.
• Zabawa słowna „Prezent dla mamy" – prosimy dziecko, aby wymieniło, co można podarować mamie. Nazwy, które podało dziecko może podzielić na sylaby, głoski. Następnie Rodzic dzieli słowa na głoski bądź sylaby – dziecko dokonuje syntezy, wypowiada słowa w pełnym brzmieniu.
Opowiadanie (fragmenty) „Jeż” Katarzyna Kotowska
Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, ze cos dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swoja soczystość, a niebieski poszarzał.
- Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta (…)
Kobieta i mężczyzna nie wiedzieli, co się stało i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili.
Wreszcie, pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza. Wreszcie Mężczyzna powiedział :
-Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!
Słyszeli bowiem, że jeśli jakiś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…)
I wtedy przyprowadzono Chłopczyka.
I wtedy kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami ja jeż. Pomyśleli, że znów zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli mieć przecież mieć synka jeża (…)
Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mamusia musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ja:
-A u kogo ja byłem w brzuchu?
-Nie u mnie – odpowiedziała. Miałeś wtedy inna mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.
-Czy płakałaś, jak mnie nie było?
-Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.
Tego dnia znikło wiele kolców(…)
Po wysłuchaniu opowiadania rozmawiamy na jego temat, zadajemy dziecku pytania:
• O czym była historia?
• Dlaczego ogród poszarzał?
• Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna?
• Czy kobieta która stała się mamą chłopczyka nosiła go w brzuchu?
• Co oznacza słowo „adopcja”?
• Jak sądzisz, dlaczego chłopiec na początku miał kolce?
• Dlaczego one potem zniknęły?
• Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny?
• Czym jest dom dziecka?
• Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka?
• Jak można pomóc dzieciom z domów dziecka?
Po rozmowie zachęcamy dziecko do zabawy:
• Zabawa „Rodzinki wyrazów” – prosimy dziecko, aby spróbowało utworzyć zdrobnienia i zgrubienia do słów : MAMA i TATA. Podawane propozycje zapisujemy na kartce. Jeśli dziecko wyraża chęć, może samodzielnie zapisywać swoje słowa. Na zakończenie zabawy, odczytujemy wszystkie zapisane wyrazy. Po odczytaniu wszystkich propozycji, prosimy dziecko, aby zakończyło zdanie : „Kocham moją rodzinę bo…”. Zachęcam, aby w tej zabawie uczestniczyli wszyscy członkowie rodziny i każdy wypowiedział to zdanie kończąc je w dowolny sposób.
• Zabawa rytmiczna „Mamusia” – Rodzic odczytuje dziecku tekst rymowanki: „Mama, mamusia, mateńka –to słowa wszystkim znane. Mama, mamusia, mateńka – to słowa przez nas kochane”. Powtarza je razem z dzieckiem. Następnie wypowiadamy je – pierwsze zdanie - klaszcząc w dłonie, drugie - z rytmicznym tupaniem. W zabawie możemy różnicować ton głosu – wypowiadając tekst szeptem – klaszczemy i tupiemy cicho, gdy wypowiadamy go głośniej -klaszczemy i tupiemy głośno.
• Zabawa „Kalambury – co robi mama, co robi tata?” – dziecko, pokazuje bez użycia słów, czym zajmuje się mama lub tata. Rodzic musi odgadnąć, jaką czynność prezentuje dziecko. Zwracamy uwagę, aby dziecko podczas prezentacji wspierało się odpowiednią mimiką twarzy i bogatą gestykulacją.
• Zabawa ”Wędrujące serduszko” – z czerwonego papieru wycinamy serduszko (rysujemy dziecku kontur i prosimy o wycięcie po linii). Rodzic wskazuje dziecku, gdzie dziecko ma położyć serduszko – na prawym kolanie, na lewej dłoni, pod stolikiem, na krześle, przed drzwiami, na półce…. Dziecko wykonuje polecenia. A zakończenie zabawy możemy poprosić dziecko, aby napisało na serduszku imiona Rodziców i rodzeństwa.
Na zakończenie zapraszamy dziecko do obejrzenia filmiku o rodzinie:
https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA
"Moja rodzina” – rozmowa z wykorzystaniem fotografii rodzinnych
Wspólnie z dzieckiem przeglądamy albumy rodzinne, wybieramy zdjęcia, na których są członkowie rodziny. Prosimy dziecko, aby nazwało i wskazało na zdjęciach wszystkich członków rodziny. Zwracamy uwagę, aby dziecko podawało również imiona.
Zapraszamy dziecko do obejrzenia prezentacji :„Moja rodzina”
https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg
„Przedszkole Profesora Szymona”
https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY
Następnie zapraszamy dziecko do zabawy:
• Zabawa „Dokończ zdanie…” – Rodzic wypowiada zdania, a dziecko podaje ich zakończenie:
Mama mamy lub taty to….
Tata taty lub mamy to…….
Siostra mamy lub taty to……
Brat taty lub mamy to……..
Mama babci lub dziadka to…….
Tata dziadka lub babci to………
Podczas tej zabawy utrwalamy nazwy członków rodziny w języku angielskim: mom (mother) , dad (father), auntie, uncle, grandma, grandpa.
• Zabawa ruchowa „Jadą goście” – zapraszamy dziecko do wspólnej zabawy z tekstem;
Mamo, mamo! Rodzic i dziecko klaszczą w swoje dłonie
Co, co, co? Rodzice klaszczą w dłonie dziecka
Goście jadą. Rodzic i dziecko klaszczą w swoje dłonie
No to co? Rodzice klaszczą w dłonie dziecka
Dzień dobry, dzień dobry Rodzic i dziecko podają sobie dłonie w geście powitania
Cmok, cmok, cmok naśladowanie przesyłania całusków ze zwrotem głowy na prawo i na lewo
Słowa wierszyka powtarzamy drugi raz zastępując je zwrotem: Tato, tato!
• Zabawa „Układamy imiona” – proponujemy dziecku zabawę z ruchomym alfabetem. Prosimy dziecko, aby ułożyło imiona członków swojej rodziny. Następnie dziecko odczytuje ułożone z literek imiona i określa, kto w rodzinie nosi takie imię.
• Zabawa „O kim mówię?” – do zabawy wykorzystujemy zdjęcia członków rodziny. Rodzic opisuje dziecku wybrana osobę, bez określania, kim jest i podania imienia. W kilku zdaniach opisuje jej wygląd: ma długie jasne włosy, niebieskie oczy, nosi okulary, na sukienkę w kwiaty. Dziecko po opisie słownym rozpoznaje, kogo przedstawia Rodzic. Wskazuje tą osobę na zdjęciu i podaje jej imię.
• Zabawa „Rodzina” – rodzic prosi dziecko o dokonanie analizy sylabowej i głoskowej słowa: „RODZINA”. Następnie układa przed dzieckiem zapis graficzny słowa, który jest niepoprawny. Zadaniem dziecka, jest wskazanie błędu i poprawienie go. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie, przestawiając litery w zapisie lub zastępując je innymi.
• Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Moja Rodzina” –do pracy potrzebne będą: kredki, kolorowy papier (najlepiej blok techniczny), nożyczki, klej, dziurkacz i sznureczek lub wstążka. Dziecko rysuje postacie członków swojej rodziny, a następnie wycina je. Z kolorowego papieru wycina dach, dokleja komin lub inne elementy według własnego pomysłu. Za pomoca dziurkacza wycina otwory, poprzez ktore mocuje sznureczki z postaciami. Do dachu można doczepić sznureczek i pracę zawiesić. Aby uatrakcyjnić zabawę moża zaprosić do niej wszystkich czonków rodziny. Przygotowujemy karteczki z imionami i każda osoba losuje jedną. Sprawdza imię tak, aby nikt inny go nie widział i rysuje wskazaną postać. Nastepnie wszyscy uczestnicy zabawy prezentuja swoje rysunki i próbuja odgadnąć, kto kogo rysował.
Zajęcia matematyczne:
„Czy z tatą, czy to z mamą, liczymy tak samo” – rozwiązywanie zadań tekstowych
Do zabaw matematycznych będą nam potrzebne liczmany: patyczki, klamerki, zapałki, klocki. Niezbędne będą również kartoniki z cyframi oraz znakami matematycznymi : „+”, „-”, „=”, „<”,„>” Rodzic odczytuje dziecku treść zadania. Dziecko ilustruje go za pomocą liczmanów, a następnie układa odpowiednie działania.
Zachęcam do skorzystania z interaktywnych zabaw matematycznych:
https://www.matzoo.pl/zerowka/policz-i-dodaj-w-zakresie-10_51_331
• Zadania:
1. Mama włożyła do koszyka trzy banany i trzy jabłka. Ile owoców mama włożyła do koszyka?
Dziecko układa treść zadania na liczmanach, a następnie zapisuje w postaci równania. Prosimy dziecko, aby odczytało (jeśli potrafi) zapis matematyczny:
3 + 3 = 6
2. Tata przyniósł mamie kwiaty. Pięć róż i pięć tulipanów. Ile kwiatów jest w bukiecie?
3. Kasia dostała sześć cukierków. Dwa zjadła na deser. Ile cukierków jej zostało?
4. Wojtek ma 10 złotych. Chce kupić ciastko za 4 złote. Ile pieniędzy mu zostanie?
5. Ania ma siedem lalek, a Gosia sześć. Która z dziewczynek ma więcej lalek?
6. Basia ma trzy lizaki. Jej brat Michał ma o dwa lizaki więcej. Ile lizaków ma Michał?
7. Na grządce zakwitło 8 tulipanów. Trzy tulipany zostały zerwane. Ile tulipanów zostało na grządce?
8. Na jednej półce stoją cztery książki. Na drugiej dziewięć. Na której półce jest mniej książek?
• Zabawa „Gdzie jest cyfra?”– Rodzic układa w pokoju, w różnych miejscach kartoniki z cyferkami. Następnie wypowiada dowolną cyfrę lub pokazuje ją na palcach – zadaniem dziecka jest wyszukanie i wskazanie odpowiedniego kartonika z cyfrą.
• Zabawa „Mniej, więcej” – Rodzic układa liczmany. Prosi dziecko o ich przeliczenie i ułożenie swoich liczmanów, zgodnie z poleceniem np.: o jeden więcej, o trzy mniej, tyle samo. Po ułożeniu, dziecko przelicza elementy. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
Zajęcia plastyczno-techniczne:
„Portret mojej rodziny” –rysowanie kredkami
Do pracy potrzebne będą: kartka papieru, kredki świecowe, bambino lub ołówkowe. Rodzic prosi dziecko, aby wymieniło członków swojej rodziny. Rozmawiamy z dzieckiem na temat wyglądu każdej z osób, zwracając uwagę na szczegóły; kolor i długość włosów, kolor oczu, czy nosi okulary. Następnie zachęcamy do narysowania portretu rodziny. Podczas rysownia zwracamy uwagę, czy dziecko poprawnie chwyta przybory pisarskie, zachowuje prawidłowa postawę przy stoliku, zachowuje proporcje rysowanych postaci. Po zakończeniu, prosimy dziecko, aby powiedziało, kogo narysowało i podpisało postacie. Zachęcamy dziecko do określenia, jakich kolorów użyło do narysowania rodziny i utrwalamy ich nazwy w języku angielskim: czerwony- red, zielony -green, niebieski-blue, żółty-yellow, różowy -pink, brązowy- brown, czarny-black, pomarańczowy – orange, fioletowy – purple, szary –grey.
„Serduszko dla mamy i taty” – wykonanie pracy przestrzennej
Materiały zaczerpnięte ze strony : ekodziecko.com
Do wykonania pracy potrzebujemy: kolorowego papieru, nożyczek, kleju, zszywacza, patyczków do szaszłyków.
Kolorowy papier tniemy wzdłuż krótszego boku na paski szerokości ok 1,5 cm. Na jedno serduszko potrzebujemy 6 pasków papieru w jednym kolorze. Na każde z serduszek potrzebujemy po dwa paseczki długości 21 cm [długość krótszego boku kartki ksero] dwa paseczki skracamy o 2 cm [w efekcie mają 19 cm] i dwa paseczki skracamy o 4 cm [długość końcowa 17 cm]. Czyli w sumie 6 pasków papieru.
Paski wyrównujemy z jednej strony i zszywamy Z BOKU zszywaczem biurowym lub sklejamy klejem: składając wg schematu- najkrótszy, średni, 2 długie, średni, najkrótszy pasek.
Zszyte paski dzielimy na pół wywijamy tak, by najkrótsze paseczki znalazły się w środku i ponownie zszywamy zszywaczem.
Drewniany patyczek umieszczamy w łączeniach papieru i ponownie zszywamy zszywaczem, tak by patyczek znalazł się na środku.
Możemy w miejscach łączenia dać kroplę kleju Magic, by serduszko miało niezmienny kształt.
Przygotowane serduszko lub bukiet serduszek wręczamy Mamusi i Tatusiowi. Postarajcie się wykonać ta pracę najpiękniej, jak potraficie. Do upominku dołączcie gorace buziaki.
POWODZENIA!!!
Zajęcia ruchowe
Zapraszamy do wspólnej gimnastyki Rodzica i dziecko, bo w zdrowym ciele, zdrowy duch….
Rodzic i dziecko w parach leżą na przeciwko siebie:
• Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
• Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
• Klaskanie – dziecko powtarza rytm, który Rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
• Dmuchanie – podawanie do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.
Rodzic i dziecko w parach leżą obok siebie
• Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz kulkę papierową. Następnie czołgamy się po nią.
• Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów Rodzic – dziecko.
Rodzic i dziecko w parach leżą na plecach, głowami do siebie
• Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
• Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)
Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej
• Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
• Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki do siebie
• Porządki– wrzucanie do butelki palcami stóp kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
• Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dziecka jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba
Rodzic i dziecko w pozycji leżącej
• Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
• Kółka – leżymy na brzuchu, Rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
• Złap mnie – Rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (Rodzic liczy np. do 8, 10 )
• Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).
I trochę ruchu przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w
https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g
• Zabawa ruchowa „Pajacyki” – Rodzic wypowiada tekst: Fik mik, fik, mik, nie potrzeba sznurka. Mały, zwinny pajacyk, skacze, jak wiewiórka. Dziecko wykonuje podskoki zwarto-rozkroczne z jednoczesnym wymachem rąk.
• Zabawa ruchowa „Zmęczony – wypoczęty” – dziecko w siada na podłodze w siadzie skrzyżnym, ręce kładzie na kolanach. Rodzic wypowiada hasło: zmęczony – dziecko wykonuje luźny skłon tułowia w przód. Na hasło: wypoczęty – prostuje tułów, głowę trzyma prosto.
Zajęcia muzyczne
„Kocham mamę, kocham tatę” – nauka piosenki „Mama i Tata”
Zapraszamy dziecko do wysłuchania piosenki. Po prezentacji prosimy, aby dziecko wskazało, o czym był utwór. Prosimy dziecko, aby określiło jego nastrój, tempo oraz wskazało części składowe piosenki czyli zwrotkę i refren. Dziecko może przedstawić w formie graficznej piosenkę: układa jej schemat z klocków – refren to klocki w jednym kolorze, natomiast zwrotki – każda ma swój kolor.
Link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=vSHRfxT2-B4
Tekst :
I. Mama i tata idą na spacer
a ja przed nimi biegam i skaczę.
Mama i tata idą pod rękę
a ja im śpiewam taka piosenkę.
Ref.: Kocham mamę, kocham tatę
I ich razem na dodatek 4X
II. Tata jest super, mama tak samo
I miło razem z tatą i mamą.
Mama i tata są wniebowzięci
a ja im dalej śpiewam z pamięci.
Ref.: Kocham mamę, kocham tatę…….
Po utrwaleniu słów, śpiewamy wspólnie piosenkę. Podczas śpiewu możemy jednocześnie wyklaskiwać rytm refrenu. A następnie zachęcamy dziecko do zabawy:
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
Po wysłuchaniu utworów proponujemy dziecku zabawę:
• Zabawa „Głośno - cicho”– Rodzic ruchem dłoni prezentuje dziecku, w jaki sposób śpiewać piosenkę „ Mama i Tata”. Jeśli dziecko dobrze nie zapamiętało słów – odtwarza je na sylabach „la”. Gdy Rodzic unosi rękę w górę – dziecko śpiewa głośno. Gdy rękę opuszcza na dół –śpiewa szeptem, gdy zatrzymuje ją na wysokości pasa – umiarkowanym głosem. Podczas zabawy często zmieniamy położenie dłoni i zwracamy uwagę na poprawność wykonanie zadania.
• Zabawa „Powtórz rytm” - Rodzic wyklaskuje, wystukuje, wytupuje dziecku rytm. Zadaniem dziecka, jest powtórzenie sekwencji dźwięków. Podczas zabawy można zamieniać się rolami.
• Zabawa „Mama i dziecko”- Rodzic i dziecko siadają na podłodze. Rodzic siada za dzieckiem, obejmuje je i przytula. Wspólnie kołyszą się w rytm spokojnej, relaksacyjnej muzyki. Podczas przerwy można zmienić się miejscami.
Zabawa rytmiczna dla całej RODZINKI:
https://www.youtube.com/watch?v=gO2gp87cjZA
na koniec zapraszam do zabawy z rodziną REKINÓW:
https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
Przygotowanie dzieci do nauki pisania i czytania
Zabawa „Głoski” – dziecko dokonuje analizy głoskowej słowa mama lub tata. Określa, ile i jakie są głoski w wybranym słowie. Następnie przygotowuje tyle kartek, ile było głosek. Na każdej z nich rysuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się jedną z liter z wybranego słowa. Na zakończenie, dziecko układa prace w taki sposób, aby pierwsze głoski nazw narysowanych przedmiotów utworzyły słowo bazowe.
Zabawa „Detektyw”– Rodzic wspólnie z dzieckiem wybierają literę. Zadanie dziecka będzie znalezienie w domu 5 przedmiotów, których nazwy zaczynają się wybraną literą. Zadanie możemy przeprowadzić stosując ograniczenie czasowe np.: 5 minut. Po upływie czasu, dziecko wskazuje wyszukane przedmioty, nazywa je, dokonuje analizy głoskowej podanej nazwy i określa, czy w danym słowie jest wybrana litera (głoska).
Zabawa „Sprytne paluszki” – do tej zabawy potrzebne będą patyczki lub zapałki oraz plastelina. Zachęcamy dziecko, aby tworzyło dowolne kompozycje z patyczków i plasteliny.
Rysownie wzorów literowych i literopodobnych po śladzie i samodzielnie (karty pracy przesłane zostaną mailowo)