Drogie dzieci,
„Wizyta na wsi” troszkę się nam przedłużyła. Pozostajemy przy tym bardzo ciekawym temacie, który rozpoczęliśmy w zeszłym tygodniu. Dowiecie się wielu nowych rzeczy, między innymi, jak powstaje chleb, który codziennie zjadacie ze smakiem.
Aktywność umysłowa
1. „Co od kogo?” - rozmowa na temat produktów pochodzenia zwierzęcego
Należy przygotować różne produkty pochodzenia zwierzęcego np. jajko, mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, pióro. Dzieci podają ich nazwy, a następnie podają zwierzę, od którego dany produkt pochodzi. Kolejnym zadaniem dzieci jest podać, do czego można wykorzystać te produkty
np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto, naleśniki;
mleko: kakao, ser, budyń;
miód: kanapki, ciasto;
wełna: sweter, czapka, rękawiczki;
pióro: poduszka, pierzyna.
Prosimy, aby dzieci ułożyły kilka zdań z wybranymi przez państwa wyrazami.
2. „Praca rolnika”- rozmowa w oparciu o wiersz pt. „Wspólna praca” L. Wiszniewskiego
Zapraszamy dzieci do uważnego wysłuchania wiersza. Zwróćcie uwagę na wszystkie trudne słowa, postarajcie się je zapamiętać
"Wspólna praca" Ludwik Wiszniewski
Kwaknął kaczor raz i drugi:
− Na podwórku widzę pługi… Kwa, kwa!
Wróbel siedzi na stodole:
− Już gospodarz jedzie w pole… Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł na ugorze:
− Już gospodarz w polu orze… Hop, hop!
Na podwórku kogut pieje:
− Już gospodarz w polu sieje… Ko, ko!
Na topoli kraczą wrony:
− Już koniki ciągną brony… Kra, kra!
Teraz krzyczą wszyscy razem:
− Oraliśmy z gospodarzem! Hej! hej!
Rozmawiamy z dziećmi na temat wiersza: Czy zrozumieliście wszystkie słowa użyte w wierszu? Należy wyjaśnić, co to jest pług, ugór, orka, brona i pokazać zdjęcie ilustrujące podane pojęcia. Czy zapamiętaliście jakie zwierzęta występowały w wierszu? Co robiły i o czym opowiadały? Dzieci przeliczają słowa w podanych przez rodzica zdaniach i na palcach pokazują ich liczbę.
„Maszyny rolnicze”− zadajemy pytania dzieciom: Jakich maszyn potrzebuje rolnik podczas swojej pracy? Do jakich czynności wykorzystuje te maszyny i narzędzia? Gdzie rolnik zwozi zboże? Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia przedstawiające różne maszyny i narzędzia rolnicze, wykorzystywane w gospodarstwie: kombajn, traktor, prasę, bronę, motykę, grabie, łopatę, widły, kosę. Dzieci dzielą ich nazwy na sylaby, następnie na głoski, oznaczają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie. 6 latki mogą dobierać wcześniej przygotowane przez rodziców podpisy do pokazywanych obrazków.
3. „Od ziarenka do bochenka” – oglądanie filmu edukacyjnego o powstaniu chleba
Od ziarenka do bochenka dawniej
Rozmawiamy z dzieckiem na temat obejrzanego filmu. Pokazujemy różnice w uprawie i zbieraniu zboża w dawnych czasach i dzisiaj (obecnie wyręczają człowieka w wielu czynnościach maszyny). Zadaniem dziecka jest podać w skrócie etapy powstawania chleba, począwszy od wysiania ziaren.
Aktywność matematyczna
„Kury i kurczęta”- klasyfikowanie zbiorów wg różnych cech i porównywanie ich liczebności
Prosimy o przygotowanie dzieciom różnych liczmanów, mogą to być np. kolorowe nakrętki po napojach, drobne zabawki, samochody, klocki w różnych kolorach i rozmiarach. Zadaniem dziecka będzie układanie zbiorów wg cech, opisu rodzica np. ułóż zbiór niebieskich nakrętek i drugi zbiór dużych klocków. Dziecko przelicza ilość elementów w zbiorach, pokazuje ich ilość na palcach (6 latki wskazują cyfrę). Dzieci porównują liczebność zbiorów. Zadajemy pytania, w którym zbiorze jest więcej elementów i o ile, używają podczas porównywania określeń typu: mniej, więcej, mniej o…, więcej o … , tyle samo.
Można do porównywania zbiorów stosować metodę tworzenia par: układamy przedmioty z jednego zbioru jeden pod drugim, a obok do każdego przedmiotu dokładamy przedmiot z drugiego zbioru, tak aby utworzyć pary. Zbiór, gdzie elementy pozostają bez pary, jest zbiorem z większym.
Aktywność plastyczno – techniczna
1. „Wiejska zagroda” – budowanie z klocków
Do zabawy, oprócz zbudowanej z klocków zagrody, można użyć zabawek typu traktor, auto, kombajn oraz zwierząt z zagrody wiejskiej, jeśli ktoś posiada.
2. „Wiejskie zwierzęta” – lepienie zwierząt z masy solnej
Zadaniem dziecka jest ulepienie wybranego zwierzęcia/zwierząt mieszkającego na wsi. Gotowe wytwory z masy suszymy w piekarniku, a później dziecko może je pomalować farbami.
Przepis na masę solną:
1 szklanka mąki
1 szklanka soli
125ml letniej wody
Aktywność muzyczna
„Stary Donald” – zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence
1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
Krowa mu, krowa – mu, krowa - mu, mu, mu.
2. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie świnkę miał ija, ija o!
Świnka chrum, świnka – chrum, świnka – chrum, chrum, chrum.
3. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie pieska miał ija, ija o!
Piesek - hau, piesek - hau, piesek - hau, hau, hau.
4. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie kury miał ija, ija o!
Kury ko, kury – ko, kury – ko, ko, ko.
5. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie gąskę miał ija, ija o!
Gąska gę, gąska – gę, gąska – gę, gę, gę.
6. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie kaczkę miał ija, ija o!
Kaczka kwa, kaczka – kwa, kaczka – kwa, kwa, kwa.
7. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie owce miał ija, ija o!
Owce be, owce – be, owce – be, be, be.
8. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie kotka miał ija, ija o!
Kotek miau, kotek – miau, kotek – miau, miau, miau.
9. Stary Donald farmę miał ija, ija o!"
Dziecko po wysłuchaniu potrafi określić tempo i nastrój piosenki, wymienia zwierzęta wymienione w piosence i naśladuje dźwięki przez nie wydawane. Potrafi klaskać w rytm melodii, wystukiwać go klockami, bądź na domowych instrumentach perkusyjnych.
Aktywność ruchowa
Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
• „Bajka o moim ciele” – wszyscy znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:
- poznajemy swoje rączki,
- rączki witają się z nóżkami (dotykamy swoje stopy)
- paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka
- po kolankach mamy brzuszek (głaszczemy i masujemy)
- idą paluszki dalej i witają się z szyjką (kręcimy szyjką raz w jedna, raz w drugą stronę)
- po szyi poznają paluszki buźkę (dotykają oczka, nos)
– liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,
- paluszki – wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy (liczą uszy) - poprawianie fryzury.
• „Lustro” – dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie: jedna osoba wykonuje dowolne ruchy, gesty, druga naśladuje jego ruchy.
• ,,Koncert - gra na plecach” – dziecko klęczy na podłodze obok leżącego rodzica i gra palcami na jego plecach. Najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, a następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. W trakcie wykonywania ćwiczeń należy zmieniać siłę i ryty uderzeń. Po chwili należy dokonać zmiany ról.
• ,,Jak najwyżej’. Leżymy na plecach na podłodze. Sięgamy rękoma i nogami ,, do sufitu”, wyciągamy je jak najwyżej, naśladujemy ruchem dłoni gest wkręcania żarówek.
• ,,Bączek”. Wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
• „Przepychanki” – siedzimy na podłodze plecami do siebie i próbujemy się przepychać.
• ,,Piłowanie drewna” – siedzimy w rozkroku, zwróceni przodem, trzymając się za dłonie. Nogi dziecka znajdują się pod nogami rodzica. Następnie na przemian kładziemy się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
• „Rowerek” – leżymy na plecach, stykamy się stopami i wykonujemy rowerek, powtarzając rymowankę w różnym tempie: „Jedzie Radek na rowerze, a pan Romek na skuterze. Raz, dwa, trzy, jedz i ty”.
• „Prowadzenie ślepca” – dziecko trzyma rodzica, (które ma zamknięte oczy) i prowadzi je po domu (zamieniamy się rolami)
Codzienne zabawy
1. Proszę o powtarzanie z dziećmi: dni tygodnia, pór roku, nazw miesięcy, nazw figur geometrycznych
2. Dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski, przeliczanie wyrazów w zdaniu.
3. Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie szlaczków, poprawianie po śladzie, łączenie kropek.
Miłej zabawy :) Monika Lisowska i Anna Kozińska