Drogie dzieci,
Tematyką ostatniego tygodnia zdalnej zabawy przed wakacjami, będą wakacje. Chcemy Wam również przypomnieć, że dziasiaj przypada pierwszy dzięń kalendarzowego lata. Oto propozycje zabaw na poniedziałek 22.06.2020 r.
22.VI.2020 – poniedziałek
Góry, nasze góry – słuchanie wiersza Janiny Porazińskiej, zabawa w skojarzenia
Przyglądając się zdjęciom, dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania:
- Co to jest krajobraz?
- Jaki krajobraz widzimy na zdjęciach?
Słuchanie wiersza:
„Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.
Kto was zna tak dobrze, jako my, górale.
Góry, nasze góry. Wy, wysokie szczyty.
Kto was przewędrował? Góral rodowity.”
Po lekturze wiersza zadajemy dziecku pytania:
- Jak nazywamy potocznie mieszkańców gór? (góral, góralka)
- Jak nazywa się łąka w górach? (hala)
- Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach? (baca)
- Po czym poznamy, że jesteśmy w górach? (np.: wysokie góry, specyficzna mowa – gwara, na targach ludzie w strojach góralskich sprzedający sery owcze, wyroby z wełny);
- Jak nazywa się wędzony ser owczy? (oscypek)
- W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?
Możemy opowiedzieć dziecku o najwyższych polskich górach i ich szczytach, pokazać na mapie Polski pasmo Tatr i napis Tatry
Jakie zwierzęta można niekiedy zobaczyć podczas wędrówek? (kozica, świstak, niedźwiedź brunatny)
Wyrazy do czytania:
hale, baca, owce, Tatry
Aktywność ruchowa - „Wakacyjne zabawy”.
- „Skaczemy przez fale” - dziecko wykonuje skok obunóż do przodu – naśladuje przeskakiwanie przez fale.
- „Rajd rowerowy” - dziecko leży na plecach, podnosi nogi do góry i naśladuje jazdę rowerem, na hasło: „pod górkę” –naśladuje jazdę powoli, „po prostej” – szybko, „z górki” – bardzo szybko. Powtarzacie kilka razy
- „Łodzie” - dziecko siada w klęku na złożonym kocyku, to jest łódź, a ręce to wiosła, dziecko porusza się po podłodze ślizgając na kocyku. Na hasło robi to szybko lub wolno.
- „Krajobraz”- dziecko maszeruje po pokoju, wykonuje różne ruchy na hasła podawane przez rodzica: górka – podskakuje obunóż do przodu, jezioro – udaje pływanie, łąka – maszeruje wysoko podnosząc kolana. Powtarzacie kilka razy.
- „Pszczółki do ula” – dziecko naśladuje pszczołę. Na hasło: „Pszczółki na łące” - biega po całym pokoju, a na komendę: „Pszczółki do ula” – przykuca i robi z rąk daszek nad głową.