Drogie Przedszkolaki,
ten tydzień rozpoczyna się dniem, na który czekają wszystkie dzieci - Dniem Dziecka. Zapraszamy więc do wspólnych zabaw, dzięki którym poznacie dzieci mieszkające w innych krajach oraz przypomnicie, jakie są Wasze prawa i idące z nimi w parze obowiązki.
Drogie Dzieci Co dzień nowych przygód, butów siedmiomilowych, Pięknych bajek nie tylko na dobranoc, snów kolorowych. Spełnienia wszystkich marzeń, wszystkiego czego pragniecie. Przyjaciół nie tylko książkowych, najlepszych na świecie. Niech uśmiech zawsze gości na waszych twarzach.
Radosnego dorastania, sukcesów w szkole oraz beztroskiej zabawy życzą zawsze pamiętające o Was
|
1.VI.2020 – poniedziałek
„Świętujemy Dzień Dziecka – rozmowa inspirowana ilustracjami
Rozmowa z dziećmi na temat obchodów Dnia Dziecka:
- Dlaczego obchodzony jest Dzień Dziecka”?
- Kiedy został on ustanowiony?
- Czy wszystkie dzieci są w tym dniu szczęśliwe?
- Dlaczego niektóre dzieci są smutne?
Do przeprowadzenia rozmowy można wykorzystać poniższe informacje:
1 czerwca to szczególny dzień, w którym pragniemy uszczęśliwić wszystkie dzieci, małe i duże.
Historia Dnia Dziecka zaczęła się w 1924 roku w Genewie, kiedy to, na Światowej Konferencji na Rzecz Dobra Dzieci, uchwalono Deklarację Praw Dziecka.
Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1954 roku zaleciło wszystkim państwom członkowskim organizowanie obchodów Dnia Dziecka.
Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest od 1955 w różnych krajach, w różne dni roku.
W Polsce Dzień Dziecka obchodzimy niezmiennie 1 czerwca od 1952 roku
Święto to miało uświadomić wszystkim ludziom, że prawa najmłodszych powinny być respektowane na całym świecie, a dzieci nie powinny uczestniczyć w wojnach, chodzić głodne ani być krzywdzone. Dzień Dziecka powstał po to, aby wszyscy pamiętali o prawach dzieci, o tym, że dzieci mają prawo być szczęśliwe, mają prawo wychowywać się w rodzinie, bawić się i czuć się bezpiecznie.
W oparciu o poniższe ilustracje oraz informacje opowiadamy dziecku, jak wygląda Dzień Dziecka w innych krajach.
Polska: Dzień Dziecka obchodzony jest 1 czerwca. Tego dnia w szkołach i przedszkolach organizowane są zabawy i konkursy dla dzieci, często nie ma lekcji. Organizuje się również festyny i pikniki, dzieci dostają zabawki i słodycze. Od 1 czerwca 1994 roku tego dnia obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży.
Turcja: w Turcji Dzień Dziecka obchodzony jest 23 kwietnia, tego samego dnia, co Święto Niepodległości, ponieważ władca Turcji zadedykował ten dzień dzieciom, gdyż uważał, że są one bardzo ważne dla narodu. Tego dnia dzieci udają się do parlamentu, czyli miejsca, w którym przebywają osoby rządzące państwem.
Japonia: W Japonii dzieci nie mają typowego Dnia Dziecka, ponieważ rozdzielono go na Dzień Chłopca 5 maja i Dziewczynki 3 marca. 5 maja jest tradycja wspólnego wykonywania karpia przez ojca i syna, co ma symbolizować jednego członka rodziny. Karp czarny to ojciec, czerwony – matka, niebieski – syn. 3 marca jest również obchodzone Święto lalek. Z tej racji dziewczynki wraz z rodzicami tworzą wspólnie lalki.
Meksyk: Dzień Dziecka w Meksyku nazywa Dniem Małych Mułów i jest obchodzony 30 kwietnia, podczas święta Bożego Ciała. Dzieci uczestniczą w procesji, przebrane w stroje ludowe. Tego dnia otrzymują słodycze i zabawki, biorą udział w specjalnie zorganizowanych festynach, na których główną częścią zabawy jest rozbijanie piniaty, czyli papierowej kuli wypełnionej słodyczami, owocami i zabawkami.
·
Francja i Włochy: Dzień Dziecka jest tam obchodzony 6 stycznia i jest świętem bardzo rodzinnym. Tego dnia dzieci wraz ze swoimi rodzinami siadają do uroczystej kolacji, podczas której jedzą ciasto z wróżbą. Oprócz ciasta dzieci otrzymują prezenty i koronę króla lub królowej.
Zachęcam również do wysłuchania piosenki "Jesteśmy dziećmi"
Aktywność ruchowa - zabawy ruchowe przy muzyce
W tym tygodniu zabawy ruchowe przy muzyce. Zapraszam Was do uczestnictwa w aktywnej zabawie.
Na pewno razem się wesoło poruszacie i będzie przyjemnie i radośnie.
2.VI.2020 – wtorek
„Dzieci z różnych stron świata” - rozmowa inspirowana wierszem W. Fabera „Dzieci świata”
1 czerwiec – Dzień Dziecka |
Rodzic odczytuje dziecku treść powyższego napisu i wyjaśnia, że tego dnia obchodzą swoje święto dzieci na całym świecie, ponieważ wszystkie dzieci są tak samo ważne i wyjątkowe, niezależnie od tego jak wyglądają oraz gdzie mieszkają.
Zachęcamy, do oglądania albumów i wyszukiwali informacje o dzieciach z różnych stron świata w książkach lub w internecie. Dziecko mówi o swoich skojarzeniach związanych z podobieństwem dzieci z różnych zakątków świata i różnicami między nimi.
„Dzieci świata”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Też w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Po przeczytaniu wiersza rozmawiamy z dziećmi na temat jego treści. Pytamy:
- Z czego śmiały się afrykańskie dzieci i dlaczego?
- Gdzie mieszkają Eskimosi? (zwracamy uwagę, że nazwa Eskimos obecnie uchodzi za obraźliwą, zamiast niej używamy nazwy Innuit)
- O czym nie wiedziały dzieci w Grenlandii?
- Co łączy dzieci na całym świecie?
- Czy wszyscy ludzie na świecie mówią tym samym językiem, co wy?
Zachęcam do obejrzenia filmu: My dzieci świata
Oraz wysłuchania piosenki: „Każdy jest inny” - https://www.youtube.com/watch?v=CLQZ4Fk9qe8
„Mój wymarzony Dzień Dziecka” - malowanie farbami plakatowymi.
„Co to są marzenia?” – swobodne wypowiedzi dziecka. Dziecko opowiada, czym według niego są marzenia. O czym można marzyć? Czy każdy może marzyć? Czy warto marzyć? Czy marzenia mogą się spełnić?. Dzieli się swoimi przemyśleniami, pomysłami.
Do wykonania pracy będą potrzebne: kartka papieru, farby plakatowe lub kredki świecowe. Na prośbę rodzica, dziecko opowiada o swoim wymarzonym Dniu Dziecka, następnie ilustruje swoje własne pomysły na kartce. W trakcie malowania zwracamy uwagę na to, czy dziecko zachowuje prawidłową postawę przy stole, czy poprawnie trzyma pędzel (kredki) w ręku. Ważne, by dziecko zagospodarowało całą powierzchnię kartki. Po wykonaniu pracy zachęcamy dziecko, by opowiedziało o swojej pracy (co przedstawia jego praca).
3.VI.2020 – środa
„Matematyka jest ciekawa” – zabawy matematyczne
„KROK DO PRZODU, KROK DO TYŁU”
Dziecko stoi na dywanie i razem z rodzicem mówi krótką rymowankę:
“Ile kroków zrobić mam?
Kostka zaraz powie nam.”
Rodzic rzuca kostką do gry, dziecko przelicza ilość wyrzuconych oczek. Ile oczek zostało wyrzuconych – tyle kroków dziecko robi do przodu. Ponownie rodzic z dzieckiem mówi rymowankę, tym razem dziecko rzuca kostką do gry. Dziecko przelicza ilość oczek i tyle ile jest oczek tyle robi kroków do tyłu. W ten sposób – naprzemiennie powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Rodzic też może wziąć udział w zabawie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
„UKŁADAMY SEKWENCJE”
wykorzystajmy przygotowane elementy do układania sekwencji, najpierw dwuelementowych np. makaron – ziarnko grochu – makaron – ziarnko grochu – makaron…,
potem mogą być trzyelementowe np.
ziarnko ryżu – makaron – ziarnko grochu– ziarnko ryżu – makaron, …
Pamiętajmy o tym, że sekwencje ZAWSZE układamy OD LEWEJ DO PRAWEJ STRONY zgodnie z kierunkiem czytania.
„MARSZ POD DYKTANDO” - utrwalenie stron ( z frotką na lewej ręce)
Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.
-Idź w prawo 2 kroki…
-Idź do przodu 4 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 3 kroków w lewo, itd.
„POSTĘPUJ ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ”
Wytnij poniższe obrazki”
Przyklej je na właściwych polach kratownicy, zgodnie z poniższą instrukcją:
- Na środku planszy mały, biały domek się znajduje
- W lewym górnym rogu słonko pomieszkuje
- Po prawej stronie słonka dwie chmurki się zmieściły
- Na samym dole planszy w każdej kratce trawkę przykleić
Aktywność ruchowa - zabawy ruchowe przy muzyce
4.VI.2020 – czwartek
„Prawa dziecka” - słuchanie wiersza
Mały człowieku! To nie zabawa –
masz prawo wiedzieć, jakie masz prawa.
Na samym wstępie uwierz z ochotą,
że jesteś młodą ludzką istotą.
Twój kolor skóry, płeć i wierzenia
to dla nikogo nie ma znaczenia.
Mama i tata, w każdej potrzebie
oboje muszą wciąż dbać o ciebie.
Masz prawo wzrastać w górę, by w końcu
tak jak roślina wspiąć się ku słońcu.
Gdy już nie mieszkasz z tatą lub mamą,
możesz oboje kochać tak samo.
Nikt nie ma prawa starszy czy młody
czytać twych listów bez twojej zgody.
Nikt nie ma prawa bić cię, wyzywać,
szturchać, obrażać lub ci ubliżać.
Kiedy medycznej szukasz opieki,
masz prawo dostać pomoc i leki.
Musisz mieć także czas na zabawę,
bo odpoczynek jest twoim prawem.
Jeśli zaznajesz krzywdy, przemocy
możesz natychmiast szukać pomocy.
Możesz się uczyć i bez wytchnienia
rozwijać talent i uzdolnienia.
By nikt tych praw się łamać nie ważył,
Rzecznik Praw Dziecka stoi na straży.
Zabawa „Stop – klatka”
Rodzic prosi, by dziecko spróbowało przypomnieć sobie sytuację, która wiąże się z przyjemnym lub nieprzyjemnym uczuciem. Następnie przybiera pozę oraz minę związaną z tym zdarzeniem i stoi bez ruchu. Następnie grana przez dziecko postać ożywa i dziecko opowiada o sytuacji, którą pokazało, oraz o swoich uczuciach. Zabawę można dowolną ilość razy powtórzyć.
Zabawa „Dokończ zdanie”
- Moim marzeniem jest...
- Najbardziej lubię…
(pokaz slajdów uruchamiamy poprzez wciśnięcie klawisza F5, aby przyspieszyć zmianę slajdów, wciskamy ENTER)
Każde dziecko, musi jednak pamiętać, że oprócz swoich praw, ma także OBOWIĄZKI i że te prawa, są nierozłączne z obowiązkami.
- Prawo do posiadania rodziny – obowiązek kochania i szanowania rodziców
- Prawo do opieki medycznej – obowiązek dbania o zdrowie i pełnej akceptacji dzieci niepełnosprawnych
- Prawo do wypowiedzi – obowiązek wysłuchania innych i akceptowania odmiennego zdania
- Prawo do nauki – obowiązek uczenia się i rozwijania swoich zdolności
- Prawo do godności i szacunku - obowiązek szanowania siebie i innych
- Prawo do życia i rozwoju – obowiązek akceptowania tempa rozwoju innych dzieci.
- Prawo do ochrony przed dyskryminacją – obowiązek akceptowania odmienności innych.
- Prawo do wypowiedzi, wolności myśli, sumienia i wyznania – uznawanie prawa innych do posiadania odmiennego niż moje zdania i swobodnego wyrażania go.
- Prawo do ochrony przed agresją i zaniedbaniem – nie stosowanie przemocy , agresji wobec innych.
- Prawo do ochrony prywatności - obowiązek szanowania prywatności innych
Zabawa „Prawda – nieprawda”
Rodzic wypowiada poniższe zdania. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe, klaszcze, jeśli nieprawdziwe – tupie nogami.
- Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
- Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
- Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
- Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).
- Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
- Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
- Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).
- Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.
Chętne dzieci mogą pokolorować obrazek
„Piosenka o prawach dziecka” – nauka piosenki
Zapraszam do uważnego wysłuchania piosenki, która mówi o prawach dzieci na całym świecie. Postarajcie się zapamiętać , o jakich prawach dziecka śpiewają dzieci w piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
„Piosenka o prawach dziecka” (sł. i muz. Jerzy Kobyliński)
Mam prawo żyć,
Mam prawo być sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Mogę się śmiać,
Może się dziać pięknie,
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Ref.:
Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.
Mam prawo śnić, mam prawo być inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.
Ref.:
Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa
5.VI.2020 – piątek
„Nasze prawa” – wykonanie plakatu dowolną techniką
Zadaniem dzieci, jest stworzenie z pomocą rodziców plakatu (na dużym arkuszu papieru), który będzie pokazywał, jakie prawa dzieci są dla was najważniejsze. Możecie rysować, pisać, wyklejać i ozdabiać dowolnie plakat. Spróbujcie skorzystać również z podpisów przygotowanych przeze mnie.
Prawo do zabawy |
Prawo do odpoczynku |
|
Prawo do nauki |
Prawo do życia w rodzinie |
|
Prawo do wyrażania swoich uczuć |
||
Prawo do życia bez przemocy |
Podczas pracy dzieci można włączyć „Piosenkę o prawach dziecka”. Rodzic wspiera dziecko, służy radą i pomocą, pomaga czytać napisy.
Aktywność ruchowa - zabawy ruchowe przy muzyce
Przygotowanie dzieci do nauki pisania i czytania
- Dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski, przeliczanie wyrazów w zdaniu.
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych liter, małych i wielkich liter
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej – rysowanie wzorów literopodobnych.