Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,
Maj to piękny miesiąc, który nie kojarzy się tylko z wiosną, ale także z pięknym świętem- Dniem Matki. W naszej grupie zazwyczaj równorzędnie świętujemy wraz z Dniem Mamy również Dzień Taty. Dlatego na ostatni tydzień maja zaplanowałyśmy tematykę „Nasi kochani rodzice”. I nic więcej tutaj nie trzeba dodawać. Zachęcamy do korzystania do naszych propozycji zabaw.
Historyjka obrazkowa do opowiadania
2. „Kocham tatę” – wypowiedzi dzieci w oparciu o wiersz T. Kubiaka.
Zachęcamy do zapoznania dzieci z treścią poniższego utworu. Proszę krótko porozmawiać na temat jego treści, zadać kilka pytań. Następnie proszę porozmawiać z dzieckiem na temat taty tj. Co lubię robić z tatą? Jaki jest tata? Jest tutaj także okazja do wspólnego wspominania. Można sięgnąć po album ze zdjęciami i przypomnieć sobie wspólne przygody z tatą. Proszę zwrócić uwagę na budowanie rozbudowanych zdań przez dzieci.
Kocham mojego tatę
chodzę z tatą na spacer
wtedy jest tyle słońca
wtedy nigdy nie płaczę.
Lubię kiedy mój tatuś
wraca z pracy do domu.
Ja zawsze mojemu tacie
mogę powiedzieć pomóż.
Gdy się zepsuje latawiec
wrotki, samochód lub rower
Mój tatuś rower naprawi
i dalej ruszaj w drogę.
To tatuś mi opowiada
o gwiazdach, ptakach w obłokach
Dlatego mojego tatę
tak bardzo - bardzo kocham.
3. „Moja mama- czarodziejka”- słuchanie wiersza T. Błaszczyk.
Poniżej prezentujemy Państwu tekst wiersza. Po jego przeczytaniu proszę zadać dziecku kilka dodatkowych pytać, aby sprawdzić, czy uważnie słuchało. Następnie proszę poprosić dziecko o opisanie bohaterki wiersza. Dzieci mogą także spróbować dokończyć zdanie: „ Moja mama jest czarodziejką, bo…”. Tutaj także, jak przy analizie wiersza o tacie można sięgnąć po album z3 zdjęciami i powspominać wspólne przygody.
Gdy jest dobrze, świat się śmieje,
gdy mi smutno - płacze Ziemia,
wtedy Mama - czarodziejka
moje smutki w słodycz zmienia.
Kiedy kłopot mam z kolanem,
albo chory brzuszek,
katar, kaszel - to do Mamy
po ratunek ruszam.
Ona problem wnet usunie
- taka moja Mama!
Gdy utuli, czuwa przy mnie
do samego rana.
Pyszne robi mi śniadania,
- są bułeczki, mleko.
Zawsze czyste mam ubrania
i zabawa czeka.
A z patyczków, z kory brzozy,
po południu, rano
istne cuda dla mnie tworzysz,
czarodziejko - Mamo.
Zaś wieczorem mnie zabierasz
w krainy baśniowe,
snujesz długie opowieści,
bajki stare, nowe...
O księżniczkach, smokach, królach,
o dąbrowach, kniejach,
o zamczyskach i rycerzach,
skarbach, czarodziejach.
Tyle pracy! Jak Ty zdążysz?
Nie pojmuję tego.
Jesteś, Mamo, czarodziejką
czy moc dało... niebo?
Zajęcia plastyczne
1. „Upominek dla rodziców” – wykonanie pracy metodą decupage.
Do wykonania tej pracy potrzebne nam będą: słoik, klej np. vicol, pędzelek, serwetki, biała farba, gąbeczka.Co to jest metoda decupage? Jest to technika zdobnicza polegająca na przyklejaniu na przygotowaną powierzchnię wzoru wyciętego z papieru bądź serwetki papierowej.
Dowolność wzoru pozostawiamy Państwu, wszystkie prace będą na pewno piękne, a poniżej wstawiamy kilka odnośników do stron internetowych, nagrań na kanale YouTube, gdzie dowiedzą się, Państwo jak wykonać powyższą pracę. Naprawdę zachęcamy do zabawy ta metodą, to nie jest takie trudne, a efekt jest zaskakujący, o czym wielokrotnie mogły się dzieci przekonać wykonując różne prace w przedszkolu.
1. https://www.urzadzamy.pl/zrob-to-sam/dekoracje-i-dodatki/decoupage-krok-po-kroku-dekupaz-jak-naklejac-serwetki,9_7332.html
2. https://www.interia.tv/wideo-zdobienie-sloika-metoda-decoupage,vId,701170
3. http://www.ozdobniczek.pl/blog/sloik-ozdobiony-technika-decoupage
4. https://www.youtube.com/watch?v=zjfqXU8lzyc
5. https://www.youtube.com/watch?v=Hf6Y6Jj7Avc
6. https://www.youtube.com/watch?v=LCF_Vt6Kzb4
7. https://www.youtube.com/watch?v=l61Li3f8vSk
2. „Moi rodzice”- rysowanie portretu mamy i taty.
Wykonania tej pracy nie trzeba długo tłumaczyć. Potrzebne będą kartki A4 i kredki bądź flamastry. Zadaniem dzieci jest narysowanie portretu Rodziców. Może być to wspólny portret wykonany na jednej kartce lub dwa oddzielne. Warto jest przypomnieć, czym jest portret i czym różni się od rysunku od całej postaci.
Zajęcia matematyczne
1. „Kwiaty dla rodziców”- zabawy matematyczne.
Zabawy z matematyką wcale nie muszą być nudne. W tym przypadku nie narzucamy Państwu żadnej instrukcji wykonania. Potrzebne nam będą jedynie liczmany kwiatów, które mogą być zrobione z karki papieru, pomalowane i wycięte lub prawdziwe kwiaty, kiedy na zabawę postanowią się Państwo wybrać np. na łąkę. A tak naprawdę liczmanem może być wszystko, co sobie wymyślimy i nazwiemy umownie kwiatem. Podczas tej zabawy bawmy się w wieloraki sposób: szukajmy wspólnych cech np. zbiór żółtych, czerwonych kwiatów, przeliczajmy elementy zbiorów, określając, gdzie jest mniej, a gdzie więcej i o ile, dopasowujmy cyfry, posługujmy się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Ponadto sześciolatki mogą rozwiązywać krótkie zadania matematyczne np.: Kasia miała 3 kwiaty żółte. Tata dał jej jeszcze 3 czerwone. Ile kwiatów ma Kasia? Można już tutaj układać pierwsze działania matematyczne z wykorzystaniem znaków. Wierzymy, że i tak Państwo robią to wszystko z dziećmi na co dzień nawet nie wiedząc kiedy. Poniżej przedstawiamy pewien przykład.
Przykład zadania matematycznego
Zajęcia muzyczne
1. „Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime”- nauka piosenki.
Zachęcamy do wysłuchania przepięknej piosenki, której tekst i odnośnik do wysłuchania znajdują się poniżej. Po zapoznaniu się z utworem porozmawiajmy z dziećmi, o czym była ta piosenka. Tekst jest tak piękny i wpadający w ucho, dlatego może spróbują zaśpiewać go wspólnie z dziećmi? Poza tym można improwizować przy muzyce ruchem, gestem, czy też użyć jakiegoś dostępnego instrumentu.
Usiądź mamo przy mnie blisko
I posłuchaj tych słów,
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
Jednak powiem to znów.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Popatrz mamo w moje oczy
Ujrzysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo późno w nocy
Śpiewać będę Ci to.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Piosenka „Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime”
Zajęcia gimnastyczne
1. „Pracowity jak pszczółka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem obręcz i worków gimnastycznych.
Ruch to zdrowie. Czy to w domu, czy na świeżym powietrzu zachęcamy do aktywności fizycznej. Kontynuujemy nasz zestaw ćwiczeń gimnastycznych z ubiegłego tygodnia.
Pszczoły do ula! - zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci („pszczoły") siedzą w obręczy gimnastycznej pełniącej funkcję ula. W tym przypadku obręczą może być cokolwiek. Na umówiony dźwięk „pszczoły" wylatują „na łąkę" i krążą w różnych kierunkach, naśladując lot pszczoły. Na hasło: Pszczoły do ula! wracają, okrążają „ul" i siadają w nim.
Wypatrywanie pszczoły – skręty tułowia. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym i wypatrują „pszczół" – przykładają jedną dłoń do czoła. Ochotnik („pszczoła") wędruje po sali i gra na grzechotce. Uczestnicy zabawy odwracają się w stronę, z której w danym momencie dobiega odgłos „pszczoły", ale nie ruszają się z miejsca. Co jakiś czas zmieniają rękę.
Z kwiatka na kwiatek - zabawa chwytno-rzutna. Do tej zabawy potrzebne są dla uczestników jakieś obręcze, wykonane w dowolny sposób. Uczestnicy „zamieniają się" w kwiaty, wchodzą do krążków i nie mogą z nich wyjść. Nad łąkę pełną kwiatów przylatuje „pszczoła" (woreczek lub coś innego , który ktoś rzuca do wybranego dziecka). „Pszczoła" lata z kwiatka na kwiatek - uczestnicy podają sobie woreczek z rąk do rąk.
Po jakimś czasie „na łąkę" przylatuje więcej „pszczół" (prowadzący dokłada jeszcze jeden lub dwa woreczki).
Zapylamy kwiaty - ćwiczenia stóp. Dzieci siedzą bez butów przed obręczą gimnastyczną („kwiatem"), obok którego leży woreczek
gimnastyczny np. chusteczka („pyłek kwiatowy"). Palcami stóp próbują chwycić woreczek i włożyć go do obręczy – „zapylają kwiat". Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, ćwicząc raz jedną, raz drugą stopę.
Pijemy nektar - ćwiczenia tułowia. Na podłodze leżą obręcze gimnastyczne. Przedszkolaki („pszczoły") przyjmują pozycję siadu klęcznego przed obręczą („kwiat"). Na sygnał pochylają się do dołu i dotykają czołem krążek – „piją nektar", po czym wstają i poruszają się między „kwiatami". Na kolejny sygnał klękają i powtarzają czynność.
Przenieś nektar do ula - ćwiczenie uspokajające. Dzieci („pszczoły") maszerują po obwodzie koła, trzymając w rękach woreczek gimnastyczny (,nektar"). Kiedy przechodzą obok obręczy gimnastycznej (,ul"), wrzucają do środka „nektar" i siadają w wyznaczonym miejscu na dywanie.
Codzienne zabawy
1. Utrwalanie kalendarza: dni tygodnia, miesiące, pory roku.
2. Zabawy z literkami i cyferkami.
3. Zabawy muzyczno- ruchowe.
Pozdrawiamy serdecznie :)