Drodzy Rodzice,
W nadchodzącym tygodniu będziemy uczyć się w oparciu o tematykę:
„Książki, książeczki”
W tym tygodniu poznawać będziemy tajemnice książek — dowiemy się skąd się biorą książki, co to są księgarnia i biblioteka, porozmawiamy też o naszych ulubionych książkach i bajeczkach.
Na początek zachęcam Państwa do zapoznania dzieci z wierszem Bożeny Formy „Księgarnia”.
Bożena Forma
„Księgarnia”
Stanęłam z mamą przed dużą wystawą.Spojrzałam na książkę z okładką ciekawą.
Na niej królewna i zła czarownica.
- Jakie piękne książki! - Mama się zachwyca.
Po chwili w księgarni stanęłyśmy obie
pełno książek na półkach, którą wybrać sobie?
Wszystkie w kolorowe okładki ubrane
a tytuły na nich pięknie malowane.
Pan sprzedawca chętnie swych rad nam udziela,
ta może dla brata, ta dla przyjaciela.
W każdej wiedza ukryta: o zwierzętach, roślinach,
słów kilka o planetach i piłkarskich drużynach.
O śpiącej królewnie baśń wybrałam sobie,Mama o podróżach – i szczęśliwe obie!Szybko do domu razem biegniemy,Nowe książki przeczytać jak najszybciej chcemy.
Rozmowa kierowana do wiersza:
- Gdzie dziewczynka z mamą robiła zakupy?- Czego w księgarni było dużo na półkach?- Co było wydrukowane na okładkach książek?- Jakich rad udzielał pan sprzedawca?- Jaką książkę dziewczynka kupiła w księgarni?****
Bardzo proszę zapoznać dzieci z poniższą ilustracją:
Pytania do ilustracji:
- Jak nazywa się miejsce przestawione na obrazkach?- Po czym poznałeś, że jest to księgarnia?- Co kupujemy w księgarni?- Jaka jest Twoja ulubiona książka? ****Teraz proszę zapoznać dziecko z opowiadaniem Zofii Staneckiej „W bibliotece”
W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu. – Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem. Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki. – W bili… bliotece są książki! – zawołała.– Zabiera się je do domu, a potem oddaje.– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…– Za darmo? – upewniła się Zuzia.– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy.– Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi. Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową. – W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)Rozmowa na temat opowiadania:.
– Dokąd wybrały się dzieci?– Co robi się w bibliotece?– Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?– W jaki sposób trzeba dbać o książki?– Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego?– Jaka jest różnica między księgarnią, a biblioteką?
Teraz zachęcam Państwa do pokazaniu dziecku filmu edukacyjnego pt. „Biblioteka”:
https://www.youtube.com/watch?v=AkkNwUrFUHY
Warto w tym miejscu przypomnieć dziecku, jak należy obchodzić się z książkami. W tym celu proponuję Państwu następującą prezentację:
https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE
****
Propozycja zabawy plastycznej:
Zanim dziecko przystąpi do pracy, bardzo proszę zapoznać je z krótkimi prezentacjami pt. „Jak powstaje książka?”:
https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk
https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs
„ Ulubiona bajka” – projektowanie okładki
Zadaniem dziecka będzie zaprojektować okładkę do swojej ulubionej książki. Pozwólmy malcowi na pełną dowolność (kredki, farby).
Na koniec możecie posłuchać przygód znanej Wam kotki – Kici Koci.
,,Kicia Kocia w bibliotece’’:
https://www.youtube.com/watch?v=AXZDqtA2LgA&t=330s
****
Zabawa muzyczna:
Bardzo proszę zapoznać dziecko z nową piosenką pt. „Jestem książką”.
Tekst piosenki oraz link do muzyki znajdziecie poniżej. Nauka I zwrotki i refrenu piosenki możemy uczyć fragmentami metodą słuchu. Dziecko za pomocą ruchów niech ilustruje zawarty tekst utworu. Na koniec proponuję porozmawiać z dzieckiem na temat piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=2k13EM6NtCg
„Jestem książką”
Witam cię kartek szelestem,Tytułem na pierwszej stronie,Bo po to przecież tu jestem,Żebyś mnie ujął w swe dłonie. Ref: Jestem książkąMam tytuł i autora.Jestem książkąCzytania przyszła pora. (bis) Kiedy ci smutno będzie,w łóżeczku będziesz chory;Ja z tobą pójdę wszędzie,Poprzez zimowe wieczory. Ref: Jestem książką.. Wędrować po każdej kartceNigdy ci się nie znudzi!Bo bardzo są ciekawePrzygody nieznanych ludzi.Ref: Jestem książką….Rozmowa na temat piosenki:
- Co nas wita szelestem kartek?- Co posiada każda książka?- Czego możemy dowiedzieć się z książek?****
Propozycja zabawy plastycznej:
„Zakładka do książki”
Potrzebne będą:
- szablon wydrukowany na sztywnej kartce (wzory, które wykonałam to żabka, świnka i kotek, ale na ich podstawie można zrobić każde inne zwierzątko)
- nożyczki
- długopis
- klej
- czarny marker
- kredki, mazaki, farby (pełna dowolność)
Sposób wykonania:
1. Wycinamy szablon wybranego zwierzątka i markerem dorysowujemy szczegóły np. oczy, nosek, wąsy, pyszczek. (najlepiej wydrukować szablon na kartce z bloku technicznego)
2. Następnie kolorujemy powstałą zakładkę według własnego pomysłu.
3. Dzieci mogą oczywiście stworzyć zakładkę własnego pomysłu (czekam z niecierpliwością na zdjęcia prac)
Uwaga: szablony znajdują się w załączniku
****
Bardzo proszę o zapoznanie dziecka z wierszem Doroty Gellner pt. „Bajkowa zgadywanka” – rodzic recytuje wiersz, a dziecko dopowiada rymujące się wyrazy
Dorota Gellner„Bajkowa zgadywanka” Jeździ kareta po świecie.A kto jest w tej karecie?Przy oknie z lewej stronyKapturek. Jaki?... Dalej na stercie poduszekmalutki Tomcio ... Spoza wielkiego koszaśmieją się Jaś i ... Uwaga! Oj , uwaga!To przecież Baba ... Koło lalki i misiastoi Sierotka ... Pomiędzy walizkamiDziewczynka z ... A tam, gdzie największy tłok,zgrzyta zębami ... Ciekawe, czy już wiecie ,kto ukrył się w karecie?Rozmowa kierowana pytaniami do wiersza, oparta serią obrazków:
Bardzo proszę umożliwić dziecku dostęp do poniższych ilustracji.
- Co jeździło po świecie?- Kto jechał karetą?- Jakimi osobami była/ był…? (dziecko podaje cechy wybranej postaci - dobra, miła, uczynna, zła, podstępna, brzydka)(zachęćmy dziecko, by pokazywało postać na odpowiednim obrazku)
W piątek na naszego grupowego maila, wyślę Państwu piosenkę „Bajkowe bajanie” w formacie mp3.
Bardzo proszę zapoznać pociechę z tą piosenką, a następnie zadać dziecku pytania:
- Jak wygląda bajka?- Jakie wydaje odgłosy?- Czy pamiętasz, o czym będzie opowiadać?Tekst to piosenki „Bajkowe bajanie” zamieszczam Państwu poniżej:
Piosenka pt. „Bajkowe bajanie”
Refren:Idzie bajka na paluszkach,skrzypią jej sandałki.Będzie bajać, opowiadać koszałki-opałki.Skrzypu, skrzyp, baju, bajKoszałki-opałki (x2) I.O złotej kuli w studni schowanej,O żabim królu zaczarowanym,O dziwnej chatce na kurzej nóżce,O królewiczu i wróżce. Refren II. Jak zła macocha lustra pytała,czy jest piękniejsza niż Śnieżka mała.Kto odziedziczy złota koronę?Kto ma Kopciuszka za żonę? ****Propozycja zabaw ruchowych:
„Książki na półkę!” – zabawa ruchowa
Dziecko porusza się w rytmie podanym przez rodzica – np. w rytm klaskania. Na przerwę w muzyce rodzic podaje hasło: Książki na półkę! Dzieci ustawiają się we wcześniej ustalonym miejscu.
„Bajkowa muzyka” – improwizacja ruchowa przy muzyce.
Dziecko swobodnie tańczy przy muzyce, na przerwę w muzyce „zamienia” się w postać z bajki:- Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka- Wilk skrada się na palcach przez las- Baba Jaga lata na miotle- Kot w butach- Krasnoludki płaczą nad Śnieżką- Książę jedzie na koniu- Kopciuszek tańczy na baluMuzyka do wykorzystania:
https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo
„Książka otwarta, książka zamknięta” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Dziecko zajmuje dowolne miejsca na dywanie. Leży na boku. Na hasło "książki się otwierają", przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło "książki się zamykają", powraca do pozycji wyjściowej. Leżenie na boku, nogi podkurczone. "Książki stoją na regale" przechodzi do stania na baczność.
„Mały ilustrator” – zabawa ruchowa.
Dziecko porusza się po sali przy dźwiękach tamburyna (lub innego, dowolnego instrumentu). Gdy dźwięk milknie, rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysować ten przedmiot w powietrzu i podać, do czego on może służyć.
„Korona czytelnika” – zabawa ruchowa.
Dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas gdy rodzic wydaje kolejno polecenia: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy w tył itp. Gdy dziecku książka spadła z głowy - zastyga w bezruchu czekając, aż rodzic położy mu książkę z powrotem na głowie.
****
Na zakończenie tygodnia, jak zawsze polecam dzieciom zagadki:
Czyta ją mama czyta i tataczęsto w obrazki jest bogata.Dużo liter na każdej stronie,są historie o królu na tronie.Są też wiersze rymowane,najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka) Zanim zaczniesz czytać książkę,najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu , co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest…(okładka) Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki, piękny kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz, a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru) Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka.Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek) Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie.Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie.(Jaś i Małgosia) ****
W ramach innowacji pedagogicznej „Everyday English – angielski na co dzień” proponuję dzieciom zabawy tematyczne w języku angielskim.
Linki do piosenek znajdą Państwo poniżej:
„We are going to the library"
https://www.youtube.com/watch?v=PQPShULUGAs
“Books are my best friends”
https://www.youtube.com/watch?v=2srLWsZPy2Q
Nowe słownictwo:
A book /buk/ – książkaA library /lajbreri/ - bibliotekaA bookshop /bukszop/ - księgarni Załączniki Załącznik nr 1 - szablony zakładek do pracy plastycznej Zabawa matematyczna - policz książki