Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 31

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Biuletyn Informacji Publicznej - otwiera się w nowym oknie

Ustawienia

Drodzy Rodzice,

W nadchodzącym tygodniu będziemy uczyć się w oparciu o tematykę:

„Książki, książeczki”

W tym tygodniu poznawać będziemy tajemnice książek — dowiemy się skąd się biorą książki, co to są księgarnia i biblioteka, porozmawiamy też o naszych ulubionych książkach i bajeczkach.

 

Na początek zachęcam Państwa do zapoznania dzieci z wierszem Bożeny Formy „Księgarnia”.

Bożena Forma

„Księgarnia”

Stanęłam z mamą przed dużą wystawą.
Spojrzałam na książkę z okładką ciekawą.
Na niej królewna i zła czarownica.
- Jakie piękne książki! - Mama się zachwyca.

Po chwili w księgarni stanęłyśmy obie
pełno książek na półkach, którą wybrać sobie?
Wszystkie w kolorowe okładki ubrane
a tytuły na nich pięknie malowane.

Pan sprzedawca chętnie swych rad nam udziela,
ta może dla brata, ta dla przyjaciela.
W każdej wiedza ukryta: o zwierzętach, roślinach,
słów kilka o planetach i piłkarskich drużynach.

O śpiącej królewnie baśń wybrałam sobie,
Mama o podróżach – i szczęśliwe obie!
Szybko do domu razem biegniemy,
Nowe książki przeczytać jak najszybciej chcemy.

Rozmowa kierowana do wiersza:

- Gdzie dziewczynka z mamą robiła zakupy?
- Czego w księgarni było dużo na półkach?
- Co było wydrukowane na okładkach książek?
- Jakich rad udzielał pan sprzedawca?
- Jaką książkę dziewczynka kupiła w księgarni?

 ****

Bardzo proszę zapoznać dzieci z poniższą ilustracją:

 

Pytania do ilustracji:

 - Jak nazywa się miejsce przestawione na obrazkach?
- Po czym poznałeś, że jest to księgarnia?
- Co kupujemy w księgarni?
- Jaka jest Twoja ulubiona książka?
 
****

 Teraz proszę zapoznać dziecko z opowiadaniem Zofii Staneckiej „W bibliotece”

 W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.
 – Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.
 
 Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
 – W bili… bliotece są książki! – zawołała.
– Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy.
– Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.
– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.
 
 Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową. – W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)

 Rozmowa na temat opowiadania:.

 Dokąd wybrały się dzieci?
Co robi się w bibliotece?
Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?
W jaki sposób trzeba dbać o książki?
Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego?
Jaka jest różnica między księgarnią, a biblioteką?
 
 

 

Teraz zachęcam Państwa do pokazaniu dziecku filmu edukacyjnego pt. „Biblioteka”:

 https://www.youtube.com/watch?v=AkkNwUrFUHY

 

 Warto w tym miejscu przypomnieć dziecku, jak należy obchodzić się z książkami. W tym celu proponuję Państwu następującą prezentację:

 https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

 

****

 Propozycja zabawy plastycznej:

 

Zanim dziecko przystąpi do pracy, bardzo proszę zapoznać je z krótkimi prezentacjami pt. „Jak powstaje książka?”:

 https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk

 https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs

 

„ Ulubiona bajka” – projektowanie okładki

Zadaniem dziecka będzie zaprojektować okładkę do swojej ulubionej książki. Pozwólmy malcowi na pełną dowolność (kredki, farby).

 

Na koniec możecie posłuchać przygód znanej Wam kotki – Kici Koci.

,,Kicia Kocia w bibliotece’’:

https://www.youtube.com/watch?v=AXZDqtA2LgA&t=330s

****

Zabawa muzyczna:

Bardzo proszę zapoznać dziecko z nową piosenką pt. „Jestem książką”.  

Tekst piosenki oraz link do muzyki znajdziecie poniżej.  Nauka I zwrotki i refrenu piosenki możemy uczyć fragmentami metodą słuchu. Dziecko za pomocą ruchów niech ilustruje zawarty tekst utworu. Na koniec proponuję porozmawiać z dzieckiem na temat piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=2k13EM6NtCg 

„Jestem książką”

Witam cię kartek szelestem,
Tytułem na pierwszej stronie,
Bo po to przecież tu jestem,
Żebyś mnie ujął w swe dłonie.
 
Ref: Jestem książką
Mam tytuł i autora.
Jestem książką
Czytania przyszła pora. (bis)
 
Kiedy ci smutno będzie,
w łóżeczku będziesz chory;
Ja z tobą pójdę wszędzie,
Poprzez zimowe wieczory.
 
Ref: Jestem książką..
 
Wędrować po każdej kartce
Nigdy ci się nie znudzi!
Bo bardzo są ciekawe
Przygody nieznanych ludzi.
Ref: Jestem książką….

Rozmowa na temat piosenki:

 - Co nas wita szelestem kartek?
- Co posiada każda książka?
- Czego możemy dowiedzieć się z książek?

 ****

 Propozycja zabawy plastycznej:

„Zakładka do książki”

Potrzebne będą: 

  • szablon wydrukowany na sztywnej kartce (wzory, które wykonałam to żabka, świnka i kotek, ale na ich podstawie można zrobić każde inne zwierzątko)
  • nożyczki
  • długopis
  • klej
  • czarny marker
  • kredki, mazaki, farby (pełna dowolność)

Sposób wykonania:

1. Wycinamy szablon wybranego zwierzątka i markerem dorysowujemy szczegóły np. oczy, nosek, wąsy, pyszczek. (najlepiej wydrukować szablon na kartce z bloku technicznego)

2. Następnie kolorujemy powstałą zakładkę według własnego pomysłu.

3. Dzieci mogą oczywiście stworzyć zakładkę własnego pomysłu (czekam z niecierpliwością na zdjęcia prac)

Uwaga: szablony znajdują się w załączniku

****

Bardzo proszę o zapoznanie dziecka z wierszem Doroty Gellner pt. „Bajkowa zgadywanka” – rodzic recytuje wiersz, a dziecko dopowiada rymujące się wyrazy

Dorota Gellner
„Bajkowa zgadywanka”
 
Jeździ kareta po świecie.
A kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony
Kapturek. Jaki?...
 
Dalej na stercie poduszek
malutki Tomcio ...
 
Spoza wielkiego kosza
śmieją się Jaś i ...
 
Uwaga! Oj , uwaga!
To przecież Baba ...
 
Koło lalki i misia
stoi Sierotka ...
 
Pomiędzy walizkami
Dziewczynka z ...
 
A tam, gdzie największy tłok,
zgrzyta zębami ...
 
Ciekawe, czy już wiecie ,
kto ukrył się w karecie?

Rozmowa kierowana pytaniami do wiersza, oparta serią obrazków:

 Bardzo proszę umożliwić dziecku dostęp do poniższych ilustracji.

- Co jeździło po świecie?
- Kto jechał karetą?
- Jakimi osobami była/ był…? (dziecko podaje cechy wybranej postaci - dobra, miła, uczynna, zła, podstępna, brzydka)
(zachęćmy dziecko, by pokazywało postać na odpowiednim obrazku)
 
              
 
 
 
       
 

 

W piątek na naszego grupowego maila, wyślę Państwu piosenkę „Bajkowe bajanie” w formacie mp3.

Bardzo proszę zapoznać pociechę z tą piosenką, a następnie zadać dziecku pytania:

- Jak wygląda bajka?
- Jakie wydaje odgłosy?
- Czy pamiętasz, o czym będzie opowiadać?

Tekst to piosenki „Bajkowe bajanie” zamieszczam Państwu poniżej:

 

Piosenka pt. „Bajkowe bajanie”

Refren:
Idzie bajka na paluszkach,
skrzypią jej sandałki.
Będzie bajać, opowiadać koszałki-opałki.
Skrzypu, skrzyp, baju, baj
Koszałki-opałki (x2)
 
I.O złotej kuli w studni schowanej,
O żabim królu zaczarowanym,
O dziwnej chatce na kurzej nóżce,
O królewiczu i wróżce.
 
Refren
 
II. Jak zła macocha lustra pytała,
czy jest piękniejsza niż Śnieżka mała.
Kto odziedziczy złota koronę?
Kto ma Kopciuszka za żonę?
 
****

Propozycja zabaw ruchowych:

„Książki na półkę!” – zabawa ruchowa

Dziecko porusza się w rytmie podanym przez rodzica – np. w rytm klaskania. Na przerwę w muzyce rodzic podaje hasło: Książki na półkę! Dzieci ustawiają się we wcześniej ustalonym miejscu.

 „Bajkowa muzyka” – improwizacja ruchowa przy muzyce.

Dziecko swobodnie tańczy przy muzyce, na przerwę w muzyce „zamienia” się w postać z bajki:
- Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
- Wilk skrada się na palcach przez las
- Baba Jaga lata na miotle
- Kot w butach
- Krasnoludki płaczą nad Śnieżką
- Książę jedzie na koniu
- Kopciuszek tańczy na balu

Muzyka do wykorzystania:

https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo

 

„Książka otwarta, książka zamknięta” – zabawa orientacyjno – porządkowa.

 Dziecko zajmuje dowolne miejsca na dywanie. Leży na boku. Na hasło "książki się otwierają", przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło "książki się zamykają", powraca do pozycji wyjściowej. Leżenie na boku, nogi podkurczone. "Książki stoją na regale" przechodzi do stania na baczność.

„Mały ilustrator” – zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się po sali przy dźwiękach tamburyna (lub innego, dowolnego instrumentu). Gdy dźwięk milknie, rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysować ten przedmiot w powietrzu i podać, do czego on może służyć.

 „Korona czytelnika” – zabawa ruchowa.

 Dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas gdy rodzic wydaje kolejno polecenia: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy w tył itp. Gdy dziecku książka spadła z głowy - zastyga w bezruchu czekając, aż rodzic położy mu książkę z powrotem na głowie.

****

Na zakończenie tygodnia, jak zawsze polecam dzieciom zagadki:

Czyta ją mama czyta i tata
często w obrazki jest bogata.
Dużo liter na każdej stronie,
są historie o królu na tronie.
Są też wiersze rymowane,
najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)
 
Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu , co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest…(okładka)
 
Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki, piękny kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz, a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)
 
Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka.
Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
 
Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie.
Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie.
(Jaś i Małgosia)
 
****

 W ramach innowacji pedagogicznej „Everyday English – angielski na co dzień” proponuję dzieciom zabawy tematyczne w języku angielskim.

Linki do piosenek znajdą Państwo poniżej:

„We are going to the library"

https://www.youtube.com/watch?v=PQPShULUGAs

“Books are my best friends”

https://www.youtube.com/watch?v=2srLWsZPy2Q

Nowe słownictwo:

A book /buk/ – książka
A library /lajbreri/ - biblioteka
A bookshop /bukszop/ - księgarni
 
Załączniki
 
Załącznik nr 1 - szablony zakładek do pracy plastycznej
 
Zabawa matematyczna - policz książki

 

kopciuszek

drzewo