Witam serdecznie dzieci i rodziców z grupy III
Przesyłam Państwu materiały, które przygotowałam na poniedziałek.
Zabawa powitalna na melodię piosenki: „Panie Janie”. Rodzic śpiewa z dzieckiem
„Czyste ręce, czyste ręce dzisiaj mam, dzisiaj mam.
Tobie Kuba (wyśpiewujemy imię swojego dziecka) rączkę, tobie Kuba (wyśpiewujemy imię dziecka) rączkę, swoją dam, swoją dam!” ( następnie dziecko śpiewa do rodzica, babci, dziadka, opiekuna)
Inscenizacją pt. „ Dwie rączki” - proszę o zaprezentowanie dzieciom krótkiego tekstu.
(Rodzic, jeżeli ma taką możliwość nakłada na jedną rękę rękawiczkę białą, a na drugą czarną. Ręce prowadzą dialog. Jeżeli nie ma takiej możliwości to może odrysować jedną rączkę dziecka na białym papierze a drugą na czarnym papierze, odrysowane rączki wycina rodzic )
Biała rączka: Witam koleżanko! Jadłaś już śniadanko?
Czarna rączka: Witam, witam … źle się czuję, co śniadanko? Och żartujesz!
Biała rączka: No tak, jak tu chlebek wziąć do ręki, która przecież brudna cała, pewnie w błotku się taplała, babki z piasku też stawiała, kotka, pieska dotykała!
Czarna rączka: Tak, tak i to nie jest wszystko jeszcze. bo łapałam rączką wreszcie: kredki, buty, lalki, miśki, potem szafki, włosy Laury, tego Kacpra co tak biega, ale fajny jest kolega! A i zapomniałam sobie że drapałam się po głowie!
Biała rączka: O to wiele już się działo, wybrudziłaś swoje ciało, twoja skóra brudna, czarna, marna twoja dola, marna! Jeśli teraz zjesz kromeczkę to obawiam się troszeczkę, że przeniesiesz wnet do brzuszka złe bakterie na okruszkach. Będzie boleć brzuszek dzieci, kiedy brud do środka wleci! A słyszałaś taką rzecz: można z brudu grypę mieć!
Czarna rączka: Co mam robić ? Poradź proszę tego brudu już nie zniosę!
Biała rączka: Sprawa prosta, co tu kryć trzeba dobrze ręce myć!
Czarna rączka: Ale jak? Ale jak? Czy do góry? Czy na wspak? Z wodą ? Może bez? Czy na sucho można też?
Biała rączka: Ja się tego nauczyłam kiedy w przedszkolu byłam. Dzieci pokaz mi zrobiły mycia rączek nauczyły!
Czarna rączka: Ja zostaję tu dziś z wami, by nauczyć się prawidłowo rączki myć, aby zdrowym być!
Proszę porozmawiać z dziećmi na temat konieczności mycia rąk przed każdym posiłkiem, po przyjściu ze spaceru, placu zabaw, po zabawie. Proszę zapytać dzieci dlaczego musimy myć ręce? Co może się stać jak będziemy spożywać posiłki mając brudne rączki? Proszę zwrócić uwagę na poprawne wypowiedzi dzieci. Proszę też aby dzieci pokazały jak poprawnie myją ręce.
Zabawa ruchowa „Czyste ręce – brudne ręce”
Dziecko przemieszcza się po pokoju w różnych kierunkach w rytm akompaniamentu ( dowolna muzyka). Na hasło „czyste ręce” – dziecko zatrzymuje się i wyciąga rączki przed siebie, na hasło: "brudne ręce" – przykuca i chowa rączki za siebie.
Zabawa paluszkowa „Mydło, woda, ręcznik” - (zabawa typu papier, kamień , nożyce) – rodzic wyjaśnia zasady zabawy i prezentuje gesty:
– mydło – zaciśnięta pięść
– woda – zginanie i prostowanie palca wskazującego – improwizacja kapania wody
– ręcznik – wyprostowana dłoń uniesiona lekko do góry w geście “Stop”.
Rodzic głośno mówi woda albo mydło albo ręcznik – dziecko ma za zadanie prawidłowo pokazać za pomocą gestu wymieniony przedmiot.
„Mały-duży”- zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikowania ze względu na jedną cechę- rozmiar. ( potrzebne będą dwa zbiory zrobione np. ze sznurka, paska, szalika, mogą też być miski itp., w dwóch, różnych kolorach. Kładziemy przy jednym zbiorze małą zabawkę, przy drugim dużą ( liczę na Państwa kreatywność )
Dziecko szuka w domu przedmiotów, które są zarówno duże jak i małe. Umieszcza je w odpowiednich zbiorach. (lalki, misie, klocki, auta, piłki, książki itp.).
Pozdrawiam i życzę zdrówka dzieciom i Państwu.